Record Details

Аналіз досвіду Об’єднаних Арабських Еміратів з освіти обдарованих учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722636/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/1/14.pdf
 
Title Аналіз досвіду Об’єднаних Арабських Еміратів з освіти обдарованих учнів
Analysis of the Experience of the United Arab Emirates in Gifted Education
Анализ опыта Объединенных Арабских Эмиратов в образовании одаренных учеников
 
Creator Ковальова, О.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті представлено результати аналізу теоретичних засад спеціалізованої освіти для обдарованих дітей
Об’єднаних Арабських Еміратів (ОАЕ). Автор досліджує уявлення арабських вчених щодо особливостей навчання
та виховання обдарованих учнів, якісних відмінностей програм для обдарованих від загальних, їхніх видів залежно
від цілей і місця здобуття освіти. Визначено підходи арабських педагогів до розробки, планування, проведення й
оцінювання спеціальних програм. Описано структури моделей дизайну змісту навчання й оцінювання придатності
освітніх програм. Наведено приклади практичної діяльності фонду Хамдана ібн Рашида Аль-Мактума у сфері
освіти обдарованих учнів.
The article presents the results of an analysis of the
theoretical foundations of special education for gifted
children of the United Arab Emirates (hereinafter
referred to as the UAE). The author examines the views
of Arab scholars on the peculiarities of the education and
upbringing of gifted students, implemented through the
creation of different types of targeted special programs,
depending on the purpose and place of education. The
following issues are substantiated: the reasons for the
creation of gifted student`s programs, guidelines for the
development of the programs, which are expressed in four
teaching models (social interaction, personal development,
knowledge development and information processing, direct
learning), qualitative differences of the gifted programs
from the general in the direction of adjustment of content,
methods and procedures, educational environment and
the end result. The features and types of enrichment
and acceleration programs are presented, as well as the
most popular models of special programs and the UAE's
priorities in conducting them. The approaches of Arab
educators to the development, planning, implementation and evaluation of special programs are identified. Specific
measures are identified at each stage in its sequence.
Structures of modern content design models and popular
models of assessing the suitability of educational programs
are described. The examples of the practical activities of
the Hamdan bin Rashid Foundation in the field of gifted
students' education are presented, including numerous
types of enrichment programs, scientific competitions,
incubator-schools, special awards to celebrate the
outstanding achievements of gifted children, as well as
teachers involved in the development and implementation
of programs for gifted students. The author attempts to
summarize the Arab experience of gifted education and
focuses on the points that can be applied in Ukraine.
В статье представлены результаты анализа теоретических основ специализированного образования для одаренных детей Объединенных Арабских Эмиратов (ОАЭ). Автор исследует представления арабских ученых об особенностях обучения и воспитания одаренных учеников, качественных отличиях одаренных программ от общих, их видов в зависимости от целей и места получения образования. Определяются подходы арабских педагогов к разработке, планированию, проведению и оценке специальных программ.
Описываются структуры моделей дизайна содержания обучения и оценивания пригодности образовательных программ. Приводятся примеры практической деятельности фонда Хамдана ибн Рашида АльМактума в сфере образования одаренных учеников.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України

 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722636/1/14.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-1774-9937 <http://orcid.org/0000-0002-1774-9937>) (2020) Analysis of the Experience of the United Arab Emirates in Gifted Education Education and Development of Gifted Personality, 1 (76). pp. 88-94. ISSN 2309-3935