Аналіз досвіду Об’єднаних Арабських Еміратів з освіти обдарованих учнів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/722636/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/1/14.pdf |
|
Title |
Аналіз досвіду Об’єднаних Арабських Еміратів з освіти обдарованих учнів
Analysis of the Experience of the United Arab Emirates in Gifted Education Анализ опыта Объединенных Арабских Эмиратов в образовании одаренных учеников |
|
Creator |
Ковальова, О.А.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті представлено результати аналізу теоретичних засад спеціалізованої освіти для обдарованих дітей Об’єднаних Арабських Еміратів (ОАЕ). Автор досліджує уявлення арабських вчених щодо особливостей навчання та виховання обдарованих учнів, якісних відмінностей програм для обдарованих від загальних, їхніх видів залежно від цілей і місця здобуття освіти. Визначено підходи арабських педагогів до розробки, планування, проведення й оцінювання спеціальних програм. Описано структури моделей дизайну змісту навчання й оцінювання придатності освітніх програм. Наведено приклади практичної діяльності фонду Хамдана ібн Рашида Аль-Мактума у сфері освіти обдарованих учнів. The article presents the results of an analysis of the theoretical foundations of special education for gifted children of the United Arab Emirates (hereinafter referred to as the UAE). The author examines the views of Arab scholars on the peculiarities of the education and upbringing of gifted students, implemented through the creation of different types of targeted special programs, depending on the purpose and place of education. The following issues are substantiated: the reasons for the creation of gifted student`s programs, guidelines for the development of the programs, which are expressed in four teaching models (social interaction, personal development, knowledge development and information processing, direct learning), qualitative differences of the gifted programs from the general in the direction of adjustment of content, methods and procedures, educational environment and the end result. The features and types of enrichment and acceleration programs are presented, as well as the most popular models of special programs and the UAE's priorities in conducting them. The approaches of Arab educators to the development, planning, implementation and evaluation of special programs are identified. Specific measures are identified at each stage in its sequence. Structures of modern content design models and popular models of assessing the suitability of educational programs are described. The examples of the practical activities of the Hamdan bin Rashid Foundation in the field of gifted students' education are presented, including numerous types of enrichment programs, scientific competitions, incubator-schools, special awards to celebrate the outstanding achievements of gifted children, as well as teachers involved in the development and implementation of programs for gifted students. The author attempts to summarize the Arab experience of gifted education and focuses on the points that can be applied in Ukraine. В статье представлены результаты анализа теоретических основ специализированного образования для одаренных детей Объединенных Арабских Эмиратов (ОАЭ). Автор исследует представления арабских ученых об особенностях обучения и воспитания одаренных учеников, качественных отличиях одаренных программ от общих, их видов в зависимости от целей и места получения образования. Определяются подходы арабских педагогов к разработке, планированию, проведению и оценке специальных программ. Описываются структуры моделей дизайна содержания обучения и оценивания пригодности образовательных программ. Приводятся примеры практической деятельности фонда Хамдана ибн Рашида АльМактума в сфере образования одаренных учеников. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
— |
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/722636/1/14.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-1774-9937 <http://orcid.org/0000-0002-1774-9937>) (2020) Analysis of the Experience of the United Arab Emirates in Gifted Education Education and Development of Gifted Personality, 1 (76). pp. 88-94. ISSN 2309-3935 |
|