Record Details

Цифрові освітні хаби для підтримки громадянської освіти як складова інформаційно-цифрового навчального середовища: досвід Нідерландів, Бельгії та України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/723142/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4048
10.33407/itlt.v79i5.4048
 
Title Цифрові освітні хаби для підтримки громадянської освіти як складова інформаційно-цифрового навчального середовища: досвід Нідерландів, Бельгії та України
Digital educational hubs for civic education as a component of the information and digital learning environment: experience of Netherlands, Belgium and Ukraine
Цифровые образовательные хабы для поддержки гражданского образования как составляющая информационно-цифровой учебной среды: опыт Нидерландов, Бельгии и Украины
 
Creator Гриценчук, О.О.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті висвітлюється міжнародний та вітчизняний досвід впровадження цифрових освітніх хабів для підтримки громадянської освіти як елементу інформаційно-цифрового навчального середовища. Проаналізовано основні поняття, розглянуто теоретичні підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників та визначено роль цифрового освітнього хабу як сучасного інструменту інформаційно-цифрового навчального середовища. Обґрунтовано поняття «цифровий освітній хаб», що є багатофункціональним цифровим освітнім простором, де зібрано електронні освітні ресурси, навчальні матеріали, інструменти, технології; забезпечуються організаційно-педагогічні умови для набуття знань, формування та розвитку компетентностей учасників освітнього процесу, створено умови для ефективної та оперативної акумуляції інтелектуального потенціалу, що сприяє професійному та особистому самовдосконаленню, створенню інновацій та їх впровадженню в освіту. Опрацьовано вітчизняну законодавчу базу, що визначає актуальність громадянської освіти та потенціал цифрових освітніх хабів. На основі досвіду Нідерландів і Бельгії описано інструменти цифрових освітніх хабів, засобами яких реалізується громадянська освіта та її елементи у освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Здійснено аналіз сучасного стану впровадження освітніх хабів у вітчизняній освітній практиці та виявлено проблеми, що потребують ґрунтовного дослідження. Практичне значення цифрового освітнього хабу, як складової інформаційно-цифрового навчального середовища, полягає у сприянні створенню інновацій та їх впровадженню в освіту; реалізації проєктів; формуванні та розвитку особистості сучасного громадянина, що активно діє у цифровому середовищі. Новизна дослідження полягає у тому, що на основі узагальнення вітчизняного та зарубіжного досвіду надано рекомендації вітчизняним фахівцям щодо створення ресурсного цифрового освітнього хабу для підтримки громадянської освіти.
The article covers the international and domestic experience of implementation of digital educational hubs for supporting civic education as an element of information and digital learning environment. The basic concepts and theoretical approaches of domestic and foreign researchers are analysed and the role of digital educational hub as a modern tool of information and digital learning environment is determined. The concept of "digital educational hub" is substantiated, which is a multifunctional digital educational space, where educational resources, tools, technologies are concentrated; the organizational and pedagogical conditions for the acquisition of knowledge, formation and development of competencies of participants in the educational process are provided; the conditions for effective and efficient accumulation of intellectual potential to solve urgent problems are created; the issues of education and upbringing can be discussed. This promotes professional and personal self-improvement of pedagogues, as well as innovation implementation into practice. The domestic legal framework are analysed that determines the relevance of civic education and the potential of digital educational hubs. Based on the experience of the Netherlands, Belgium and Ukraine digital educational hub tools are described. Civic education and its elements in the educational process of general secondary education are revealed and recommended for implementation. The analysis of the current state of implementation of educational hubs in the domestic educational practice is carried out, and the problems that need thorough research are revealed. The practical significance of the digital educational hub, as a component of the information-digital learning environment, is to promote the creation of innovations and their implementation in education; project implementation; professional and personal self-improvement, formation and development of the personality of a modern citizen who is active in the digital environment. The novelty of the study is based on the generalization of domestic and foreign experience; the recommendations are provided for the creation of a resource digital educational hub to support civic education.
В статье освещется международный и отечественный опыт внедрения цифровых образовательных хабов для поддержки гражданского образования как элемента информационно-цифровой учебной среды. Проанализированы основные понятия, рассмотрены теоретические подходы отечественных и зарубежных исследователей и определена роль цифрового образовательного хаба как современного инструмента информационно-цифровой учебной среды. Обосновано понятие «цифровой образовательный хаб», что является многофункциональным цифровым образовательным пространством, где собраны электронные образовательные ресурсы, учебные материалы, инструменты, технологии; обеспечиваются организационно-педагогические условия для приобретения знаний, формирования и развития компетентностей участников образовательного процесса, созданы условия для эффективной и оперативной аккумуляции интеллектуального потенциала, профессионального и личного совершенствования, создания инноваций и их внедрения в образование. Обработано отечественную законодательную базу, которая определяет актуальность гражданского образования и потенциал цифровых образовательных хабов. На основе опыта Нидерландов и Бельгии описаны инструменты цифровых образовательных хабов, средствами которых реализуется гражданское образование и его элементы в образовательном процессе учреждений общего среднего образования. Осуществлен анализ современного состояния внедрения образовательных хабов в отечественной образовательной практике и выявлены проблемы, требующие основательного исследования. Практическое значение цифрового образовательного хаба, как составляющей информационно-цифровой учебной среды, заключается в содействии созданию инноваций и их внедрению в образование; реализации проектов; формировании и развитии личности современного гражданина, который активно действует в цифровой среде. Новизна исследования заключается в том, что на основе обобщения отечественного и зарубежного опыта даны рекомендации отечественным специалистам по созданию ресурсного цифрового образовательного хаба для поддержки гражданского образования.
 
Publisher ІІТЗН НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/723142/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%A5%D0%90%D0%91%20%E2%84%965%20%2879%29.pdf
- Гриценчук, О.О. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) (2020) Digital educational hubs for civic education as a component of the information and digital learning environment: experience of Netherlands, Belgium and Ukraine Інформаційні технології і засоби навчання, 5 (79). pp. 341-360. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v79i5.4048
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v79i5.4048