Модель розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/723069/
|
|
Title |
Модель розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти
Model of teacher-leader development in STEAM-oriented educational environment of general education institution |
|
Creator |
Сороко, Н.В.
|
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 374 Education and training out of school. Further education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
Статтю присвячено аналізу феномена лідерства вчителя у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти та створенню моделі розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі. Обґрунтувано та спроєктовано модель розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти. Зроблені висновки, що для успішного впровадження STEAM-освіти у ЗЗО важливим вбачається розвиток вчителя-лідера, ролі якого передбачають не тільки участь учителя як керівника у класі, школі, педагогічній раді, а й виконання функцій фасилітатора для учнів і вчителів, вчителя-новатора для забезпечення впровадження у школі нових педагогічних підходів, ІКТ, стратегій та ін., учня, який опановує нові знання, технології, підходи та впроваджує їх у свою педагогічну діяльність і консультує та навчає своїх колег.
Тhe article is devoted to the analysis of the phenomenon of teacher leadership in the STEAM-oriented educational environment of a general education institution and the creation of a model of teacher-leader development in the STEAM-oriented educational environment. The model of teacher-leader development in the STEAM-oriented educational environ It is concluded that for the successful implementation of STEAM-education in the school it is important to develop a teacher-leader, whose roles include not only the participation of teachers as leaders in the classroom, school, pedagogical council, but also the functions of facilitator for students and teachers, teacher-innovator for ensuring the introduction of new pedagogical approaches, ICT, strategies, etc. in the school, a student who masters new knowledge, technologies, approaches and implements them in their pedagogical activities and consults and trains their colleagues.ment of a general education institution is substantiated and designed. |
|
Publisher |
НТУ «ХПІ»
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/723069/1/%D0%A1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C_%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80_new.pdf
- Сороко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>) (2020) Model of teacher-leader development in STEAM-oriented educational environment of general education institution Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, 4. ISSN 2078-7782 |
|