Financial mechanisms of the economic component of forecasting and development of general secondary education in Ukraine
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/722293/
http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/213238/213371 10.15587/2519-4984.2020.213238 |
|
Title |
Financial mechanisms of the economic component of forecasting and development of general secondary education in Ukraine
Фінансові механізми економічної складової прогнозування та розвитку закладів загальної середньої освіти в Україні |
|
Creator |
Klymchuk, Iryna
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The inefficiency of the current system of financing education in Ukraine in the conditions of budget deficit necessitates the search for / implementation of mechanisms that promote the development of economic independence of general education institutions to increase the efficiency of financial resources. The article presents an analysis and definition of regulatory costs of educational services in Ukraine, in particular: presents the calculation of regulatory costs of educational services in Ukraine and substantiates the need to develop stages of implementation of the program of transition of general secondary education to regulatory funding. Introduction of regulatory funding, development and coordination of the main stages of financing of educational institutions, taking into account regulatory funding, will lead to increase of quality of education, level of motivation and efficiency of work of school. In this regard, the application of foreign experience in reforming financial relations between the state and educational institutions, defining and developing the sequence of measures / stages of implementation of the program of transition to regulatory funding will help improve the mechanism of using budget funds. Determination of regulatory costs is based on the calculation of: the cost of providing educational services in the current and planning period / year. Accordingly, it should be an incentive for high performance of the school, based on the calculation of the integrated performance of educational institutions. The introduction of the normative principle of financing educational institutions requires the development of stages of transition to new principles of financing. In this regard, the sequence of measures / stages for the implementation of the program of transition of educational institutions to regulatory funding is defined and presented. The introduction of the main stages and measures of financing of general educational institutions will lead to the improvement of the quality of work of educational institutions. Неефективність діючої системи фінансування освіти в Україні в умовах дефіциту бюджетних коштів обумовлює необхідність пошуку/впровадження механізмів, що сприяють розвитку економічної самостійності загальноосвітніх установ для підвищення результативності використання фінансових ресурсів. В статті подається аналіз та визначення нормативних витрат надання освітніх послуг в Україні, зокрема: представлений розрахунок нормативних витрат надання освітніх послуг в Україні та обґрунтовується необхідність розробки етапів реалізації програми переходу закладів загальної середньої освіти на нормативе фінансування. Впровадження нормативного фінансування, розробка та узгодження основних етапів фінансування закладів освіти з урахуванням нормативного фінансування призведе до підвищення якості освіти, рівня вмотивованості та результативності роботи школи. У зв'язку з цим застосування зарубіжного досвіду реформування фінансових відносин між державою та закладами освіти, визначення та розробка представленої у статті послідовності заходів/етапів реалізації програми переходу на нормативне фінансування сприятиме вдосконаленню механізму використання отриманих бюджетних коштів. Визначення нормативних витрат проводиться на основі розрахунку вартості надання освітніх послуг в поточному та плановому періоді/році. Відповідно, воно повинно бути заохочувальним важелем за високі показники роботи школи на основі розрахунку інтегрального коефіцієнту діяльності закладів освіти. Впровадження нормативного принципу фінансування закладів освіти вимагає розробки етапів переходу на нові принципи фінансування. У зв'язку з цим визначена і представлена послідовність заходів/етапів щодо реалізації програми переходу закладів освіти на нормативне фінансування. Впровадження основних етапів і заходів фінансування загальноосвітніх установ призведе до підвищення якості роботи закладів освіти. |
|
Publisher |
Технологічний центр
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/722293/1/213238-480914-2-PB.pdf
- Klymchuk, Iryna (orcid.org/0000-0002-1883-480X <http://orcid.org/0000-0002-1883-480X>) (2020) Financial mechanisms of the economic component of forecasting and development of general secondary education in Ukraine ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (38). pp. 37-40. ISSN 2519-4984 10.15587/2519-4984.2020.213238 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.15587/2519-4984.2020.213238
|
|