Record Details

Комп’ютерне моделювання пізнавальних завдань для формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722871/
 
Title Комп’ютерне моделювання пізнавальних завдань для формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів
Computer modeling of cognitive tasks for the formation of students' competencies in natural and mathematical subjects
 
Creator Биков, В.Ю.
Литвинова, С.Г.
Буров, О.Ю.
Слободяник, О.В.
Пінчук, О.П.
Соколюк, О.М.
Дементієвська, Н.П.
Гриб'юк, О.О.
Богачков, Ю.М.
Ухань, П.С.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У монографії представлено результати колективного дослідження проблем використання систем комп’ютерного моделювання для проєктування пізнавальних завдань і формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти України.
На основі аналізу наукових досліджень закордонних і вітчизняних вчених, стану розвитку цифрового освітнього середовища закладів освіти, сучасних підходів, визначеного теоретико-методологічного апарату обґрунтувано поняття «система комп’ютерного моделювання», концептуальну модель, моделі використання й упровадження системи комп’ютерного моделювання в заклади загальної середньої освіти; етапи проєктування, форми й методи використання пізнавальних завдань в освітньому процесі; розкрито особливості проєктування і комп’ютерного моделювання, підходи до комплексного формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти; акцентовано увагу на питаннях безпечного використання мережі Інтернет.
Розраховано на наукових, науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів, магістрантів, викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти, вчителів закладів загальної середньої освіти, які займаються теоретичними і практичними проблемами підвищення якості освіти на засадах упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню практику.
The monograph presents the results of a collective study of the problems of using computer modeling systems for the design of cognitive tasks and the formation of students' competencies in science and mathematics in general secondary education in Ukraine.
Based on the analysis of scientific research of foreign and domestic scientists, the state of development of the digital educational environment of educational institutions, modern approaches, a certain theoretical and methodological apparatus, the concept of "computer modeling system", conceptual model, models of use and implementation of computer modeling in institutions general secondary education; stages of design, forms and methods of using cognitive tasks in the educational process; features of designing and computer modeling, approaches to complex formation of competences of pupils on natural and mathematical subjects in establishments of general secondary education are opened; emphasis is placed on the issues of safe use of the Internet.
Designed for researchers, research and teaching staff, doctoral students, graduate students, undergraduates, teachers of postgraduate pedagogical education, teachers of general secondary education, who deal with theoretical and practical problems of improving the quality of education on the basis of information and communication technologies in educational practice.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722871/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Биков, В.Ю. (orcid.org/0000-0001-9229-7865 <http://orcid.org/0000-0001-9229-7865>), Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>), Буров, О.Ю. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>), Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>), Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>), Соколюк, О.М. (orcid.org/0000-0002-5963-760X <http://orcid.org/0000-0002-5963-760X>), Дементієвська, Н.П. (orcid.org/0000-0003-2985-3771 <http://orcid.org/0000-0003-2985-3771>), Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>), Богачков, Ю.М. (orcid.org/0000-0001-5088-7154 <http://orcid.org/0000-0001-5088-7154>) and Ухань, П.С. (orcid.org/0000-0001-7318-6027 <http://orcid.org/0000-0001-7318-6027>) (2020) Computer modeling of cognitive tasks for the formation of students' competencies in natural and mathematical subjects Project Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна.