Record Details

Формування прогностичних умінь молодших школярів: аналіз підручників з читання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722739/
 
Title Формування прогностичних умінь молодших школярів: аналіз підручників з читання
Formation of predictive skills of primary schoolchildren: analysis of textbooks of textbooks for reading
 
Creator Мартиненко, Валентина Олександрівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті порушується актуальна й перспективна проблема – формування у молодших школярів здатності до прогнозування у процесі читацької діяльності. Обгрунтовано оптимальні передумови формування прогностичних читацьких умінь, їх сутнісні характеристики у молодшому шкільному віці. У контексті аналізу останніх досліджень з проблеми розкрито базові поняття: антиципація, прогнозування, імовірне прогнозування, вербальне прогнозування, смислове прогнозування, прогностичні уміння; особливості застосування у різних видах читацької діяльності учнів.
Основний виклад змісту статті присвячено аналізу Типових освітніх програм для початкової школи, сучасних підручників з читання для учнів 2-3 класів під кутом зору відображення у них очікуваних результатів навчання здобувачів освіти, а також повноти реалізації програмових вимог стосовно формування прогностичних читацьких умінь молодших школярів. Вивченню підлягали підручники, які після проведення конкурсу виявилися найбільш масовими і одержали повне державне фінансування.Дослідження потенціалу підручників з формування прогностичних читацьких умінь учнів здійснювалося у контексті реалізації у них технологій поетапного опрацювання змісту твору (на етапах дотекстової, власнетекстової та післятекстової діяльності), а також діалогової взаємодії учня з текстом твору та його автором. Зазначені технології коректно співвідносяться з процесами прогностичної читацької діяльності.
Під час аналізу підручників вивчено характер, повноту, частотність завдань, які знаходилися у полі зору програмових вимог, і забезпечували процес формування у школярів прогностичних читацьких умінь; виявлено співвідношення презентації вправ і завдань прогностичного характеру на різних етапах сприймання змісту творів. У цьому ж розрізі обгрунтовано проблемні точки, а також переваги, які, на наш погляд, відрізняють аналізовані підручники.
The article raises a topical and promising problem - the formation of primary school pupils' ability to predict in the process of reading. The optimal preconditions for the formation of predictive reading skills, their essential characteristics in primary school age are substantiated. In the context of the analysis of recent research on the problem, the basic concepts are substantiated: anticipation, prediction, probable prediction, verbal prediction, semantic prediction, predictive skills; their essence, specifics of application in various kinds of reading activity of pupils are disclosed.
The main content of the article is devoted to the analysis of Typical Curriculum for primary school, modern textbooks for reading for pupils of the 2nd-3rd grades from the point of view of reflecting the expected learning outcomes of pupils, as well as the completeness of curriculum requirements for the predictive reading skills of primary school pupils. The textbooks that were the most popular after the competition of textbooks and received full state funding were the subject of study.
The study of the textbooks potential for the formation of predictive reading skills of pupils was carried out in the context of the implementation of technologies for gradual processing of the content of the text (at the stages of pre-text, text and post-text activities), as well as dialogic interaction of a pupil with the text and its author. These technologies are correctly correlated with the processes of predictive reading. During the analysis of the textbooks the character, completeness, frequency of the tasks which were in the field of view of the curriculum requirements, and provided the process of formation in pupils of the predictive reading skills are studied; the correlation of presentation of exercises and tasks of predictive character at different stages of perception of the content of texts is revealed. In the same context, the problem points are substantiated, as well as the advantages that, in our opinion, distinguish the analyzed textbooks.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722739/1/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%83%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%8C.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (orcid.org/0000-0001-6317-3492 <http://orcid.org/0000-0001-6317-3492>) (2020) Formation of predictive skills of primary schoolchildren: analysis of textbooks of textbooks for reading Інноваційна педагогіка (28). pp. 82-88. ISSN 2663-6085