Record Details

Обстеження інтелекту: поступ вперед чи біг на місці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722632/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2020_1/12.pdf
10.32405/2413-4139-2020-1-90-100
 
Title Обстеження інтелекту: поступ вперед чи біг на місці
Intellectual Examination: a Progress or Running on the Place
Исследование интеллекта: движение вперед или бег на месте
 
Creator Мадзігон, Василь Миколайович
Волощук, Іван Степанович
 
Subject 376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description З незапамʼятних часів людство на підставі спостережень диференціювало особистостей за рівнем інтелекту. Результати таких спостережень давали субʼєктивні оцінки. Тому не дивно, що відчувалася потреба в конструюванні обʼєктивних методів обстеження інтелекту.
Після того, як було зʼясовано (на можливому на той час рівні) суть інтелекту та розроблено
його структуру, психологи отримали реальну можливість для розроблення інструментарію його обстеження. Перший такий інструментарій було розроблено А. Біне. Автор використав ідею фіксування кількості правильних розвʼязків завдань, що пропонувалися респонденту. Ці завдання спрямовувалися і
досі спрямовуються на обстеження структурних складників інтелекту.
From time immemorial, mankind has differentiated individuals by intelligence based on observations.
Undoubtedly, the results of such observations were subjective. It is not surprising, therefore, that there was
a need to design objective methods of intelligence examination.
After explaining (at a possible level at that time) the essence of intelligence and developing its structure, psychologists were given a real opportunity to develop tools for its examination. The first such toolkit was developed by Binet. In doing so, the author used the idea of fixing the number of correct solutions of the tasks that were offered to the subject. These tasks were aimed at examining the structural components of intelligence.
After Binet, this methodological approach was used by different psychologists, with the only difference
being that each new toolkit (called the intelligence test) examined slightly different structural components of
intelligence and accordingly used slightly different tasks and their number.
The intelligence tests thus obtained gave a generally satisfactory result. The values of the level of intelligence obtained with their help significantly correlated with the academic achievements of individuals and their professional success.
At the same time, this correlation wished to be greater. This fact has made psychologists more critical of tests as methods of intelligence examination. As a result, a number of other shortcomings have been identified. There were so many drawbacks, and they were so significant that even the testability of intelligence tests had to be questioned. Moderate ones offered to supplement the results of the test survey with pedagogical observation data, to examine different mental processes. However, this approach has not been widely used. Most likely it is unpromising.
Therefore, the task of constructing valid and reliable intelligence tests century after their invention has
not lost its relevance.
С незапамятных времен человечество на основании наблюдений дифференцировало индивидов по уровню интеллекта. Результаты таких наблюдений давали субъективные оценки. Поэтому неудивительно, что ощущалась потребность в конструировании объективных методов обследования интеллекта.
После того, как была выяснена (на возможном в то время уровне) суть интеллекта и разработана его структура, психологи получили реальную возможность для разработки инструментария его обследования. Первый такой инструментарий был разработан А. Бине. При этом указанный автор использовал идею фиксирования количества правильных решений задач, которые предлагались испытуемому. Эти задачи направлялись и направляются на обследование структурных составляющих интеллекта.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722632/1/12.pdf
- Мадзігон, Василь Миколайович (orcid.org/0000-0003-0692-2500 <http://orcid.org/0000-0003-0692-2500>) and Волощук, Іван Степанович (orcid.org/0000-0001-9300-0584 <http://orcid.org/0000-0001-9300-0584>) (2020) Intellectual Examination: a Progress or Running on the Place Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 1 (24). pp. 90-100. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2020-1-90-100
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2020-1-90-100