Record Details

Динаміка змін у методичному апараті шкільного підручника за часів незалежності України (на прикладі правознавства)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722732/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/723/72372b8e3dd2e415fd6c95fd26854af4.pdf
10.32405/2411-1309-2019-23-68
 
Title Динаміка змін у методичному апараті шкільного підручника за часів незалежності України (на прикладі правознавства)
Динамика изменений в методическом аппарате школьного учебника во времена независимости Украины (на примере правоведения)
Dynamics of changes in the methodological apparatus of a school textbook in the period of independence of Ukraine (on the example of jurisprudence)
 
Creator Гупан, Нестор Миколайович
Пометун, Олена Іванівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
 
Description У статті висвітлено питання змін у підходах до конструювання методичного апарату шкільних підручників із правознавства протягом перших десятиріч незалежної України. Визначено та обґрунтовано, що поступово в умовах переходу української освіти до нової парадигми – компетентнісної - кардинально змінювались основні підходи до проектування й розроблення шкільного підручника, зокрема з правознавства. Відповідно підручнику стали властиві зовсім нові функції, а отже, висуваються нові вимоги до його змісту й методичного апарату. Такі підходи кардинально змінили не тільки саму навчальну книгу, а й можливості працювати з нею на уроках і вдома. Ці функції підручника реалізувались через розміщені в ньому різні види текстів, ілюстративного матеріалу і завдань для учнів. Різноманітний набір освітніх методик і інструментів дозволяв вчителю і учням досягати актуальних цілей освіти, що розглядаємо як важливе надбання для сучасного розвитку навчальної книги.
В статье освещены вопросы изменений в подходах к конструированию методического аппарата школьных учебников по правоведению в период первых десятилетий независимой Украины. Авторами определено и обосновано, что постепенно, в условиях перехода украинского образования к новой парадигме – компетентностной, кардинально менялись основные подходы к проектированию и разработке школьного учебника, в частности, по правоведению. Современному учебнику стали присущи совершенно новые функции, следовательно, предъявляются новые требования к его содержанию и методическому аппарату. Такие подходы кардинально изменили не только саму учебную книгу, но и возможности работать с ней на уроках и дома. Новые функции учебника реализовались с помощью размещения в нем различных видов текстов, иллюстративного материала и заданий для учащихся. Разнообразный набор образовательных методик и инструментов позволил учителю и ученикам достигать актуальных целей образования, что есть важно для современного развития учебной книги.
The article highlights the issue of changes in approaches to the construction of the methodological apparatus of school textbooks in law during the first decades of independent Ukraine. It is determined and substantiated that gradually in the conditions of transition of the Ukrainian education to a new paradigm - competence - the basic approaches to designing and development of the school textbook, in particular on jurisprudence radically changed. According to the textbook, completely new functions have become inherent, and, consequently, new requirements are set for its content and methodological apparatus. Such approaches have radically changed not only the textbook itself, but also the ability to work with it in class and at home. These functions of the textbook were realized through different types of texts, illustrative material and tasks for students. A diverse set of educational methods and tools allowed teachers and students to achieve the current goals of education, which we consider as an important asset for the modern development of the textbook.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722732/1/%D0%93%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD%20%D0%9D.%20%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD%20%D0%9E.%20%D0%94%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD.pdf
- Гупан, Нестор Миколайович (orcid.org/0000-0001-8613-9705 <http://orcid.org/0000-0001-8613-9705>) and Пометун, Олена Іванівна (2019) Dynamics of changes in the methodological apparatus of a school textbook in the period of independence of Ukraine (on the example of jurisprudence) Проблеми сучасного підрунчика (23). pp. 68-80. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2019-23-68
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2019-23-68