Record Details

Інформаційно-освітнє середовище як засіб розвитку громадянської компетентності вчителів у Нідерландах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722866/
 
Title Інформаційно-освітнє середовище як засіб розвитку громадянської компетентності вчителів у Нідерландах
Information and educational learning environment as a tool of developing teachers’ civic competence in the Netherlands
 
Creator Гриценчук, О.О.
 
Subject 001.1 Concepts of science and knowledge
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
 
Description У дисертації здійснено комплексне дослідження проблеми використання інформаційно-освітнього середовища (ІОС) як засобу розвитку громадянської компетентності (ГК) вчителів у Нідерландах. Уточнено понятійно-категоріальний апарат дослідження та надано характеристику ІОС для розвитку громадянської компетентності вчителів на основі досвіду Нідерландів. Запропоновано розглядати інформаційно-освітнє середовище розвитку громадянської компетентності вчителя як освітнє середовище, що базується на інформаційно-комунікаційних технологіях та забезпечує організаційно-педагогічні умови розвитку громадянської компетентності вчителя через використання інформаційно-освітніх освітніх ресурсів, для забезпечення взаємодії з колегами, учнями, батьками, громадськістю, професійного самовдосконалення та обміну досвідом, здійснення навчально-виховних впливів на учнів, організації та планування навчально-виховного процесу на засадах демократичної участі.
Досліджено вітчизняний та європейський досвід використання інформаційно-освітнього середовища для розвитку громадянської компетентності вчителів та професійної діяльності, виявлено етапи становлення та розвитку ІОС в Україні. Представлено досвід Нідерландів з використання ІОС для здійснення громадянської освіти та підвищення кваліфікації вчителів, описано інформаційно-освітні ресурси для розвитку громадянської компетентності вчителів у Нідерландах: ТРАСК-модель, ТРАСК-ядро, модель «Баланс чотирьох»; навчальні платформи для вчителів: Leraar24, Kennisrotonde, LNE-Learning Network Education, «Люди як архітектори освіти», освітні хаби та ін.
Розроблено авторське схематичне бачення процесу реалізації громадянської компетентності вчителя у ІОС, що має відбуватись через створення демократичного середовища у закладах освіти, демократичне врядування, реалізацію інноваційних форм навчання з використанням цифрових засобів та інструментів освітнього середовища.
Уточнено поняття: громадянської компетентності вчителя, спираючись на міжнародні рамкові документи (Рамка компетентностей для культури демократії Ради Європи); інформаційно-комунікаційної компетентності вчителя (DigComp 2.0, DigComp 2.1., DigCompEdu, Рекомендації ЮНЕСКО «Структура ІКТ-компетентності вчителів».
Розроблено та науково обґрунтовано модель інформаційно-освітнього середовища як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів. Складовими моделі є: цільовий, організаційно-змістовий, технологічний, діагностично-результативний блоки.
Розроблено основні компоненти методики використання інструментарію ІОС як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів. Основою реалізації методики стали авторські методичні рекомендації «Використання цифрових освітніх ресурсів у галузі громадянської освіти для розвитку інформаційно-комунікаційної та громадянської компетентностей вчителів». Обгрунтовано критерії, рівні й дескриптори оцінювання громадянської компетентності вчителів у ІОС: когнітивний, ціннісно-мотиваційний, діяльнісно-рефлексивний.
Результати експериментального дослідження дозволили дійти вичновку, що запропонована методика є ефективною та може бути рекомендована для впровадження в систему підвищення кваліфікації вчителів. Надано рекомендації щодо щодо розвитку та використання ІОС як засобу розвитку громадянської компетентності вчителя, зокрема запропоновано авторське бачення цифрового ресурсного хабу з громадянської освіти на основі досвіду Нідерандів.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження:
– вперше виокремлено та розкрито характеристики інформаційно-освітнього середовища як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів у країнах Європи та Україні, теоретично обґрунтовано та розроблено модель інформаційно-освітнього середовища як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів; визначено основні етапи еволюції ІОС як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів у країнах Європи та в Україні: І етап – кінець 90-х – початок 2000-х рр. – етап нестандартизованого становлення та впровадження основ ІОС у системі ППО; ІІ етап – початок 2000-х рр. – 2010 р. – нарощування кількості та урізноманітнення засобів ІКТ у системі ППО; ІІІ етап – 2010 р. – по теперішній час – етап стандартизації та удосконалення ІОС – узагальнення підходів до поняття ІОС та створення рамкових компетентнісних вимог для вчителів у системі ППО; розроблено критерії, рівні та дескриптори оцінювання громадянської компетентності вчителя у ІОС; розроблено процедуру створення та використання ІОС при здійсненні підвищення кваліфікації вчителя;
– уточнено зміст базових понять: громадянської компетентності вчителя, як здатності активно й відповідально захищати та піклуватися про права, інтереси та потреби людини як громадянина держави та члена суспільства, формувати ці якості у своїх учнів, реалізовувати власну навчальну та самоосвітню діяльність для розвитку та поширення демократичних цінностей громадянського суспільства; інформаційно-комунікаційної компетентності вчителя як підтвердженої здатності автономно та відповідально використовувати, створювати та проєктувати цифрові ресурси, забезпечувати їх доступність для учасників освітнього процесу, формувати в учнів критичне ставлення до інформаційно-комунікаційних технологій, організовувати освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання для досягнення навчальних цілей та для особистого професійного розвитку впродовж життя;
– дістали подальшого розвитку теоретичні та методичні засади використання інформаційно-комунікаційних технологій для розбудови інформаційно-освітнього середовища як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів, зокрема для здійснення ними громадянської освіти та професійного вдосконалення.
Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає в тому, що розроблено: основні компоненти методики використання інформаційно-освітнього середовища як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів; підготовлено методичні рекомендації на основі досвіду Нідерландів «Використання цифрових освітніх ресурсів у галузі громадянської освіти для розвитку інформаційно-комунікаційної та громадянської компетентностей вчителів», що включають календарно-тематичне планування на 17 навчальних годин та містять три модулі: І – інформаційно-комунікаційна та громадянська компетентності вчителів як ключові компетентності в епоху цифрових технологій; ІІ – розбудова інформаційно-освітнього середовища для розвитку громадянської компетентності вчителів; ІІІ – використання цифрових освітніх ресурсів та засобів інформаційно-освітнього середовища для розвитку громадянської компетентності вчителів; розроблено інструментарій опитування вчителів (онлайн анкета) з питань використання інструментів цифрового середовища вчителями громадянської освіти у мережі Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа».
Матеріали дисертаційного дослідження можуть бути використані для розроблення програм підвищення кваліфікації з питань використання ІОС для розвитку громадянської компетентності вчителів в закладах післядипломної педагогічної освіти; закладах вищої педагогічної освіти при підготовці студентів педагогічної спеціальності; для підвищення кваліфікації керівників ЗЗСО; для розроблення навчальних посібників, методичних рекомендацій щодо створення та використання ІОС як засобу розвитку громадянської компетентності вчителів.
The complex research of a problem of use of the information and educational environment as means of development of civic competence of teachers in the Netherlands is carried out in the dissertation.
The conceptual and categorical apparatus of the research is specified and the characteristic of the information and educational environment for the development of civic competence of teachers is given on the basis of the experience of Netherlands. The characteristics and features of the information and educational environment in the Netherlands and Ukraine in the context of European integration processes are revealed.
The stages of formation and development of information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers in Ukraine and the Netherlands are highlighted. The characteristics of information and educational environment for the development of civic competence of teachers based on the experience of the Netherlands are: accessibility, dynamism, openness, innovation, flexibility and adaptability, communication, democracy, feedback, cross-cutting issues of civic education, project orientation.
A model of information and educational environment as a means of development of teachers’ civic competence has been developed and scientifically substantiated. The information and educational environment model for the development of civic competence of teachers consists of the following parts: goal-setting component (purpose, tasks, social demand; target audience, approaches, principles, standards, frameworks); organizational and content component (methodological guidelines, forms and methods of using ICT, content areas and components of teachers’ civic competence, civic education digital resource hub); technological component (ICT tools and digital technologies); diagnostic and results-based component (criteria - cognitive, value-motivational, activity-reflexive), levels of development of teachers’ civic competence in the information and educational environment (high, medium, low), and tools for diagnosis).
The main components of the methodology of using the tools of information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers were developed, and its effectiveness was experimentally tested. Criteria, levels and descriptors for assessing the civic competence of teachers in the information and educational environment have been developed. The criteria are the following: cognitive (knowledge, awareness), value-motivational (encouragement, assistance, motivation), activity-reflexive (transparent communications, dissemination, use); the levels are: high, medium, low; and descriptors of assessment of civic competence of teachers in IOS have been developed. The indicators are developed in accordance with the approaches outlined in the international strategic documents, such as: the Council of Europe Framework Competence for Democratic Culture (2016), UNESCO (UNESCO ICT Competency Framework for Teachers, 2011, 2018), EU (Digital Competence Framework, 2.0, 2.1. (2017), Digital Competence Framework for Educators (2018), DigCompEdu (2018), etc.
Recommendations on the use of the model of information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers for the system of Ukrainian postgraduate pedagogical education based on the experience of the Netherlands are done.
Scientific novelty and theoretical meaning of the research:
– for the first time the characteristics of the information and educational environment (IEE) as a means of developing civic competence of teachers in Europe and Ukraine are revealed, the model of information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers is theoretically substantiated and developed; the main stages of the evolution of IEE as a means of developing civic competence of teachers in European countries and in Ukraine are identified: Stage I - the end of the 90s - the beginning of the 2000s - the stage of non-standardized formation and implementation of the basics of IEE in the postgraduate pedagogical education system; Stage II - early 2000s - 2010 - increasing the number and diversification of ICT in the postgraduate pedagogical education system; Stage III - 2010 - to date - the stage of standardization and improvement of IEE - generalization of approaches to the concept of IEE and the creation of framework competency requirements for teachers in the postgraduate pedagogical education system; the criteria, levels and descriptors for assessing the civic competence of teachers in the IEE has been developed; the procedure of the creation and the use of IEE for in-service teacher training system has been developed;
– the content of basic concepts has been clarified: civic competence of teachers as the ability to actively and responsibly protect and care for human rights, interests and needs of the state and a member of society as a citizen, to form these values in their students, to implement their own educational and self-educational activities to develop and spread democratic values of civil society; information and communication competence of teachers as a proven ability to autonomously and responsibly use, create and design digital resources, ensure their accessibility for participants in the educational process, to form students' critical attitude to information and communication technologies, to organize educational process using distance learning technologies in order to achieve learning goals and for the personal lifelong professional development;
– future developments of the theoretical and methodological principles of using information and communication technologies to develop the information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers, in particular for their implementation of civic education and professional development has been suggested.
– The practical significance of the achieved results of the study is that the following are developed: the main components of the methodology of using the information and educational environment as a means of developing civic competence of teachers; the methodological recommendations based on the experience of the Netherlands "The use of digital educational resources in the field of civic education for the development of information and communication and civic competences of teachers" are developed, which include calendar-thematic planning for 17 hours and contain three modules: I - information and communication and civic competencies of teachers as key competencies in the age of digital technologies; ІІ - development of information and educational environment for the development of civic competence of teachers; III - the use of digital educational resources and information and educational environment for the development of civic competence of teachers; the teacher survey (online questionnaire) on the use of digital environment tools by civic education teachers in the framework of the Program for Support of Educational Reforms in Ukraine "Democratic School" has been developed developed.
The materials of the research can be used: for the development of in-service teacher training programs, in the part of the use of IEE for the development of civic competence of teachers; for the pedagogical universities; to improve the skills of secondary educational establishments administrators; to develop textbooks, guidelines for the creation and use of IEE as a means of developing civic competence of teachers.
 
Date 2020
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722866/1/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9E.%D0%9E..pdf
http://lib.iitta.gov.ua/722866/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%9F%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%9B.%D0%9F.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/722866/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%9F.%D0%92.pdf
- Гриценчук, О.О. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) (2020) Information and educational learning environment as a tool of developing teachers’ civic competence in the Netherlands Diploma thesis, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання.