Record Details

Моральне виховання як константа виховного процесу: характеристика проблематики у часовому вимірі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722953/
10.37026/2520-6427-2020-103-3-3-12
 
Title Моральне виховання як константа виховного процесу: характеристика проблематики у часовому вимірі
Moral education as a constant of the educational process: characteristics of issues in the temporal dimension
 
Creator Сухомлинська, Ольга Василівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
93/94 History
 
Description Стаття присвячена розгляду процесів становлення і розвитку ідей про моральне виховання дітей і молоді у вітчизняному науковому та освітньому просторі. На основі аналізу джерелознавчих та історіографічних праць схарактеризовано три етапи розвитку вітчизняної етики у ХХ столітті. Із початком ХХ століття у вітчизняному гуманітарному просторі найбільш виразною, а в освіті й загальновизнаною, стала релігійно-теологічна концепція. Стверджується, що в цей час випрацьовуються інваріанти, константи морального виховання: категорії – добро і зло, поняття – віра, надія, любов, працелюбність, правдивість, любов до свого, рідного (патріотизм). З’ясовано, що радянський дискурс відкрив новий етап у вітчизняній гуманітарній науці, демонстративною відмовою на початку 1920-х рр. від моралі як духовного явища. Водночас нова моральна ідеологія була симбіозом більшовицької партійної етики з моралізаторством, а моральними орієнтирами стали вірність комуністичним ідеям. Отже, теорія і практика морального виховання йшла від моральної ідеології (30-х рр. ХХ ст.) до «виховання комуністичної моралі», яка стала важливою складовою освітнього процесу у 50-і рр. ХХ ст. Саме становлення радянської моралі у 1960-1990-х рр. як процесу утвердження радянської етики започаткувало альтернативний різновид морального виховання, в межах якого ідеологічні та класові установки поступилися місцем одухотвореному варіанту морального виховання. Лише два українських педагоги – А. Макаренко і В. Сухомлинський, кожен зі своїх позицій, внесли помітний вклад в розробку проблем морального виховання. Роки незалежності України представили цілу палітру концептуальних підходів та різноманітних практик морального виховання – від теологічного, релігійного розуміння моральності, традиційно-консервативного (народні цінності) до антропоцентричних підходів та ідеологічного моралізаторства.
The article is devoted to the processes of formation and development of ideas about the moral upbringing of children and youth in the domestic scientific and educational space. Based on the analysis of source studies and historiographical works, three stages of development of national ethics in the twentieth century are characterized. With the beginning of the twentieth century in the domestic humanitarian space the most expressive, and in education and generally accepted, was the religioustheological concept. It is claimed that at this time invariants, constants of moral upbringing are developed: categories - good and evil, concepts - faith, hope, love, diligence, truthfulness, love for one’s family (patriotism). It was found that the Soviet discourse opened a new stage in the domestic humanities, a demonstrative rejection of morality as a spiritual phenomenon in the early 1920s. At the same time, the new moral ideology was a symbiosis of Bolshevik party ethics with moralizing. And fidelity to communist ideas became moral guidelines. Thus, the theory and practice of moral upbringing went from moral ideology (30’s of the twentieth century) to “upbringing of communist morality”, which became an important component of the educational process in the 50’s of the twentieth century. The very formation of Soviet morality in the 1960s and 1990s as a process of establishing Soviet ethics initiated an alternative form of moral upbringing, within which ideological and class attitudes gave way to a spiritualized version of moral upbringing. Only two Ukrainian teachers – A. Makarenko and V. Sukhomlynskyi, each of their positions, have made a significant contribution to the development of problems of moral upbringing. The years of Ukraine’s independence presented a whole palette of conceptual approaches and various practices of moral upbringing - from theological, religious understanding of morality, traditional-conservative (folk values) to anthropocentric approaches and ideological moralism.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722953/1/%D0%9D%D0%9F%D0%94%20%E2%84%963%20%28103%29%2C%202020-4-13.pdf
- Сухомлинська, Ольга Василівна (orcid.org/0000-0002-2033-285X <http://orcid.org/0000-0002-2033-285X>) (2020) Moral education as a constant of the educational process: characteristics of issues in the temporal dimension Нова педагоігчна думка, 3 (103). pp. 3-12. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2020-103-3-3-12
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37026/2520-6427-2020-103-3-3-12