Record Details

Система автоматизації роботи інклюзивно‐ресурсних центрів: контент щодо особливих освітніх потреб

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722685/
http://umo.edu.ua/pedaghoghichni-nauki-vipuski/zbirnik-naukovikh-pracj-visnik-pisljadiplomnoji-osviti-serija-pedaghoghichni-nauki-vipusk-1342-2020
https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2020‐13(42)‐123‐139
 
Title Система автоматизації роботи інклюзивно‐ресурсних центрів: контент щодо особливих освітніх потреб
Automation system of operation of inclusive resources centers: content on special education needs
 
Creator Литовченко, С.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено сучасні тенденції в освіті дітей з
особливими освітніми потребами, окреслено актуальні питання
діяльності інклюзивно‐ресурсних центрів (ІРЦ), розглянуто поняття «потреба» у контексті організації освітнього середовища. Інновацією виступає впровадження у 2019 році інформаційно‐телекомунікаційної системи автоматизації роботи інклюзивно‐ресурсних центрів (АС «ІРЦ»), що забезпечує створення єдиного інтегрованого інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти. Обґрунтовано, що особливі освітні потреби більшою мірою є індивідуальними, а міра їх прояву й специфічність визначають специфіку підтримки учнів у процесі навчання. Об’єктивне визначення потреби покликано сприяти усуненню бар’єрів, які перешкоджають повноцінній участі дитини у освітньому процесі та успішній соціалізації. Правомірно розглядати різні класифікації особливих освітніх потреб в залежності від критеріїв, покладених у основу. Доцільним є визначеність формулювань, зважаючи на чіткість, узгодженість, системність, зручність для всіх суб’єктів освітньої діяльності. На основі аналізу теоретичних аспектів проблеми та конкретних випадків комплексної оцінки розвитку дітей розроблено рекомендації для наповнення контенту щодо особливих освітніх потреб до системи автоматизації роботи інклюзивно‐ресурсних центрів (АС «ІРЦ»). У контексті оцінки освітньої діяльності визначено дві групи потреб: «Адаптації /модифікації» та «Умови для розвитку», які уточнюються в залежності від конкретної ситуації (адаптації середовища, фізичного навантаження, змісту, форм, методів навчання; мінімальні адаптації завдань з метою розвитку мовлення; адаптації письмових завдань тощо; умови для розвитку соціального, емоційного; навчальної поведінки тощо). Використання пропонованого контенту допоможе фахівцям ІРЦ удосконалити здійснення оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами, визначення спільно з батьками індивідуальних потреб та рекомендацій щодо створення найоптимальніших умов для здобуття освіти.
The article presents current trends in education of children with special education needs, outlines topical issues of activity of inclusiveresource centers, discusses the concept of «need» in the context of the organization of educational environment. An innovation is the introduction in 2019 of an information and telecommunication automation system of operation of inclusive‐resource centers (AS «IRC»), which ensures the creation of a single integrated information environment in the field of inclusive education. It is substantiated that special educational needs are to a greater extent individual, and their degree of manifestation and specificity determine the procedural and resource ort and support in the learning process.
Objective identification of the need is intended to help remove barriers that prevent a child's full participation in the educational process and successful socialization. It is legitimate to consider different classifications of special educational needs, depending on the criteria underlying it. It is advisable that the wording be clear, with clarity, consistency, consistency, convenience for all subjects of educational activity. On the basis of analysis of theoretical aspects of the problem and specific cases of complex assessment of children's development, recommendations for filling of content on special ducational needs to the automation system of operation of inclusive‐resource centers (AS «IRC») were developed. In the
context of educational activity assessment, two groups of needs have been identified: Adaptation / Modification and Development Conditions, which are specified according to the specific situation (adaptation of the environment, physical activity, content, forms, teaching methods; minimal adaptation of tasks for the purpose of speech development; adaptation of writing tasks, etc.; conditions for the development of social, emotional, educational behavior, etc.). The use of the proposed content will help IRC specialists to improve the assessment of the development of children with special educational needs, identify with parents the individual needs and recommendations for creating the best conditions for education.
 
Publisher Університет менеджменту освіти
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722685/1/Bulletin_13_42_Pedagogika_Lytovchenko.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>) (2020) Automation system of operation of inclusive resources centers: content on special education needs Вісник післядипломної освіти. Серія "Педагогічні науки", 13 (42). pp. 123-139. ISSN 2218-7650
https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2020‐13(42)‐123‐139