Record Details

Реформування шкільної освіти у добу незалежності: система профільного навчання старшої школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722791/
 
Title Реформування шкільної освіти у добу незалежності: система профільного навчання старшої школи
Reforming school education in the era of independence: the system of specialized education in high school
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено питання організації профільного навчання, стратегічні завдання реформування освіти, зокрема ланки загальної середньої освіти. Визначено мету та завдання профільного навчання. Наведено перелік нормативних документів, що регламентують реформи освіти й загальної середньої освіти в Україні, як-от: постанова Кабінету Міністрів України «Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання» (2000 р.), Національна доктрина розвитку освіти (2001 р.), Концепція профільного навчання у старшій школі (2003 р.), закон «Про загальну середню освіту» (2017 р.), Національна стратегія розвитку освіти на період до 2021 року (2013 р.), План пріоритетних дій Уряду до 2020 року (2017 р.) тощо. Окреслено пріоритетні завдання щодо запровадження профільного навчання в шкільну освіту України, які наведені в даних документах. Визначено особливості процесу профілізації змісту навчання у старшій загальноосвітній школі. Означено принципи, на яких ґрунтується профільне навчання, зокрема: фуркації, варіативності й альтернативності, наступності та неперервності, гнучкості, діагностико-прогностичної реалізованості. Проаналізовано навчальні плани сучасних закладів загальної середньої освіти України. Продемонстровано зміни щодо системи загальної середньої освіти профільної школи.
The article covers the organization of specialized training, strategic objectives of education reform, in particular, general secondary education. The purpose and tasks of profile training are defined. The list of normative documents regulating the reforms of education and general secondary education in Ukraine is given, in particular: Resolution of the Cabinet of Ministers «On transition of general educational institutions to a new content, structure and 12-year term of study» (2000), «National Framework of Education Development» (2001), «The concept of specialized education in high school» (2003), Law «On General Secondary Education» (2017), «National Strategy for Education Development until 2021» (2013), «Plan of priority actions of the Government until 2020» (2017) etc. The priority tasks for the introduction of specialized education in school education of Ukraine, which are given in these documents, are outlined. The peculiarities of the process of profiling the content of education in the senior secondary school are determined. The principles on which the profile training is based are outlined: furcations; variability and alternatives; graduality and continuity; flexibility; diagnostic and prognostic feasibility. The curricula of modern general secondary education institutions of Ukraine are analyzed. The changes concerning the system of general secondary education of the profile school are shown.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722791/1/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8F%20%D0%90.%20C%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202020.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2020) Reforming school education in the era of independence: the system of specialized education in high school Нова педагогічна думка, 3 (103). pp. 17-21. ISSN 2520-6427