Record Details

Педагогічний дискурс про реформування шкільної освіти (початок ХХ ст. – 1917 р.) у руслі розбудови Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722821/
http://ipa.udpu.edu.ua/article/view/217293
10.31499/2307-4833.1.2020.217293
 
Title Педагогічний дискурс про реформування шкільної освіти (початок ХХ ст. – 1917 р.) у руслі розбудови Нової української школи
Pedagogical discourse on the reform of school education (early twentieth century - 1917) in line with the development of the New Ukrainian school
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті розкрито ідеї українських педагогів про реформування шкільної освіти в імперську добу (початок ХХ ст. – 1917 р.). Доведено, що вони на сторінках періодичних видань, з’їздах, інших зібраннях розгорнули широкомасштабний дискурс щодо реформування станової позанаціональної загальної середньої освіти задля створення нової української школи на найкращих ідеях вітчизняної та зарубіжної педагогіки. Визначені ними принципи (національний, демократичний, дитиноцентричний та ін.) заклали підвалини нинішньої Нової української школи. Ідеї українських педагогів реалізуються й розвиваються в освітньому процесі незалежної України.
The article reveals the ideas of Ukrainian teachers on the reform of school education in the imperial era (early twentieth century - 1917). It is proved that in the pages of periodicals, congresses and other gatherings they developed a large-scale discourse on reforming the state of non-national general secondary education in order to create a new Ukrainian school based on the best ideas of domestic and foreign pedagogy. The principles defined by them (national, democratic, child-centered, etc.) laid the foundations of the current New Ukrainian School. The ideas of Ukrainian teachers are realized and developed in the educational process of independent Ukraine.
 
Publisher Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722821/1/217293-491848-1-SM.pdf
- Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2020) Pedagogical discourse on the reform of school education (early twentieth century - 1917) in line with the development of the New Ukrainian school Історико-педагогічний альманах. ISSN 2307-4833
10.31499/2307-4833.1.2020.217293
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31499/2307-4833.1.2020.217293