Record Details

Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722577/
http://ipvid.org.ua/Vypusk24/Statti/O%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD.pdf
10.32405/2411-1309-2020-24-241-255
 
Title Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів
Визуальные источники в учебнике истории как инструмент развития критического мышления учеников
Visual sources in a history textbook as a tool for students’ critical thinking development
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У рамках статті автори зосередились на представленні у підручнику та опрацюванні на уроках історії первинних візуальних джерел, під якими розуміються аутентичні
пам’ятки діяльності людей у минулому. Такі джерела, вміщені у підручник як ілюстративні зображення, мають великий потенціал розвитку в учнів критичного мислення. Системному
формуванню в учнів розумових операцій високого рівня: аналізу, синтезу й оцінки, котрі відповідають критичному мисленню, підручник має сприяти постановкою спеціальних
завдань і запитань до ілюстрацій. Залежно від того, наскільки самостійно учні проводять аналіз та інтерпретацію ілюстрації, чи працюють вони з відомим історичним матеріалом
або з новою інформацією, визначається рівень їхньої пізнавальної діяльності: репродуктивний, перетворюючий чи творчий. Важливим є також залучення учнів до активного
обговорення результатів роботи над ілюстраціями.
В рамках статьи авторы сосредоточились на представлении в учебнике и обработке на уроках истории первичных визуальных источников, под которыми понимаются аутентичные памятники деятельности людей в прошлом. Такие источники, помещенные в
учебник как иллюстративные изображения, имеют большой потенциал развития у учащихся критического мышления. Системному формированию у учащихся мыслительных операций высокого уровня: анализа, синтеза и оценки, которые соответствуют критическому мышлению, учебник должен способствовать постановкой специальных задач и вопросов к иллюстрациям. В зависимости от того, насколько самостоятельно ученики проводят анализ и интерпретацию иллюстрации, работают ли они с известным историческим материалом или новой информации, определяется уровень их познавательной деятельности: репродуктивный, преобразующий или творческий. Важно также привлечение учащихся к активному обсуждению результатов работы над иллюстрациями.
Modern changes in the information space require to understand the didactic potential of visual sources and to develop the methodology for incorporating them into the educational process, in particular into the subject of history.
In this article, the authors focused on presenting in a textbook and working at history lessons with primary visual sources, that are the authentic monuments to the activities of people in the past, and which are the information carriers of the times when they were created.
These include illustrations in textbooks that document authentic monuments to the period under study — photographs, historical reconstructions, and reproductions of works of the art of that time.
An analysis of the textbooks of recent years shows that there is an increase in the quantity of such illustrations in national history textbooks, but the educational potential of these materials has not been used sufficiently. First of all, it is about the potential of visual historical
sources in the development in students such thinking operations as analysis, synthesis and assessment, the ability to explain, ask questions, compare, argue, express judgments, attitudes, hypotheses, etc. This is possible only if the authors of the textbook focus students’ attention on:
− description of the source: determining its type, time and place of creation, authorship, purpose of creation, etc.;
− empirical analysis of the source (what is shown): identification of the details of the image, which are key to its understanding;
− critical analysis of the image: its parts, structure, interconnections (for example, people and nature), the basic idea, characteristic signs of the era, common and different features with other sources, etc.
− synthesis of information from the source: in independent conclusions, creative works or projects;
− evaluation of the source: a critical evaluation of its authenticity, information value, expression of the own emotional and value attitude to the source or event (based on the source), aesthetic evaluation of the source.
Working with a visual historical source that is contained in a textbook will be efficient from the point of view of critical thinking enhancing if it is carried out using B. Bloom’s cognitive taxonomy, which most teachers consider to be an effective tool for developing critical thinking. Depending on how well students perform this analysis and interpretation of an image or a painting, whether they are working with known historical material, or with new information, the level of their cognitive activity is determined: reproductive, transformative or creative. It
is obvious that the systematic formation of high-order thinking in students — analysis, synthesis and evaluation — should be facilitated by the systematic setting of relevant questions and tasks in a textbook.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722577/1/PSP.pdf
- Пометун, Олена Іванівна (orcid.org/0000-0002-4602-6383 <http://orcid.org/0000-0002-4602-6383>) and Гупан, Нестор Миколайович (orcid.org/0000-0001-8613-9705 <http://orcid.org/0000-0001-8613-9705>) (2020) Visual sources in a history textbook as a tool for students’ critical thinking development Проблеми сучасного підручника, 1 (24). pp. 241-255. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2020-24-241-255
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2020-24-241-255