Record Details

Наукова школа як адаптивне середовище просвітництва: інформатизація діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722564/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/42
 
Title Наукова школа як адаптивне середовище просвітництва: інформатизація діяльності
Научная школа как адаптивная среда просвещения: информатизация деятельности
Science School of Adaptive Management of Social-Pedagogical Systems: Informatization of Education of Social-Pedagogical Systems
 
Creator Ростока, Марина Львівна
 
Subject 001.32 Learned, scientific societies. Academies
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Автор акцентує увагу на важливості просвітницької діяльності в науково-освітньому середовищі будь-якої держави, що піклується про своє майбутнє. Акцент зроблений на участі у такій діяльності громадських організацій. Прикладом слугує наукова школа професора Г. Єльникової, яка стоїть у витоків наукової течії «Адаптивне управління в освіті» і є засновником Громадської організації «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами» в Україні. У статті проаналізовано внесок учених різних часів і епох (філософів, педагогів, істориків та ін.), які присвятили безліч своїх пошуків і наукових робіт проблематиці «Просвітництво». Показано те, що з розвитком наукової думки в ході вивчення просвіти, виникали різноманітні наукові течії і утворювалися в зв'язку з цим наукові школи. Автор підкреслює, що в усі часи просвітництву відводилася визначальна роль у розвитку суспільства, освіти і науки. У статті йдеться про те, що в сучасний час ефективність просвітницької роботи підвищується за допомогою інформатизації її процесів, а саме: створенням інформаційних ресурсів (сайтів, блогів, веб-сторінок), проведенням онлайн-заходів, випуском електронних журналів і т.п. Цікавим для читачів є й представлена структурна модель інформаційно-просвітницької системи організації роботи наукової школи в єдиному інформаційному освітньому просторі України, яка має відкритий вихід на зарубіжну аудиторію. Наведено стислий опис основних структурних компонентів пропонованої моделі: сайту, сторінки в соціальних мережах, електронного наукового фахового видання, колегіальних, індивідуальних, зовнішніх і внутрішніх ресурсів просвітницької діяльності наукової школи.
Автор акцентирует внимание на важности просветительской деятельности в научно-образовательной среде любого, заботящегося о своем будущем государстве. Акцент сделан на участии в такой деятельности общественных организаций. Примером служит научная школа профессора Г.Ельниковой, которая стоит у истоков научного течения «Адаптивное управление в образовании» и является основателем Общественной организации «Школа адаптивного управления социально-педагогическими системами» в Украине. В статье проанализировано вклад учёных разных времен и эпох (философов, педагогов, историков и др.), которые посвятили множество своих поисков и научных работ проблематике «Просвещение». Показано то, что с развитием научной мысли в ходе изучения просветительства, возникали разнообразные научные течения и образовывались в связи с этим научные школы. Автор подчеркивает, что во все времена просвещению отводилась определяющая роль в развитии общества, образования и науки. Речь идёт о том, что в современное время эффективность просветительской работы повышается посредством информатизации её процессов, а именно: созданием информационных ресурсов (сайтов, блогов, веб-страниц), проведением онлайн-мероприятий, выпуском электронных журналов и т.п. Интересным для читателя моментом является представленная в статье структурная модель информационно-просветительской системы организации работы научной школы в едином информационном образовательном пространстве Украины., которое имеет открытый выход на зарубежную аудиторию. Наведено краткое описание основных структурных компонентов предлагаемой модели: сайта, страницы в социальных сетях, электронного научного специализированного издания, коллегиальных, индивидуальных, внешних и внутренних ресурсов просветительской деятельности научной школы.
The author emphasizes the importance of educational activities in the scientific and educational environment of any state that cares about its future.
Emphasis is placed on participation in such activities of public organizations. Emphasis is placed on participation in such activities of public organizations. she is one of the sources of the emergence of the scientific direction «Adaptive Management in Education» and is the founder of the public organization «School of Adaptive Management of the Social and Pedagogical System» in Ukraine. The article analyzes the contribution of scientists from different times and epochs (philosophers, teachers, historians, etc.), who have devoted many of their research and scientific work to the problems of «Enlightenment». It is shown that with the development of scientific thought during the study of enlightenment, various scientific trends arose and scientific schools were formed in connection with this. The author emphasizes that at all times enlightenment has been assigned a decisive role in the development of society, education and science.
The article says that in our time, the effectiveness of education is enhanced by informatization of its processes, namely the creation of information resources – websites, blogs, web pages, online events, the issuance of electronic journals, etc. For a reader's moment the interesting is the structural model of information and educational system for organizing the work of a scientific school, presented in an article in a single information and educational space of Ukraine, which has open access to foreign audiences. A brief description of the main structural components of the proposed model: a website, a page in social networks, an electronic scientific specialized publication, collegiate, individual, external and internal resources of the educational activities of a scientific school.
 
Publisher Українська інженерно-педагогічна академія, ГО "ШАУСПС"
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722564/1/42-Article%20Text-47-2-10-20190223.pdf
- Ростока, Марина Львівна (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>) (2018) Science School of Adaptive Management of Social-Pedagogical Systems: Informatization of Education of Social-Pedagogical Systems Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 5 (9). ISSN 2707-0255