Record Details

Адаптаційний тренінг як засіб розвитку самоефективності студентів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722551/
http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/10/58.pdf
10.32839/2304-5809/2020-10-86-58
 
Title Адаптаційний тренінг як засіб розвитку самоефективності студентів
Adaptational training as a means of students self-efficacy development
 
Creator Музика, О.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті аналізуються можливості адаптаційного тренінгу як засобу розвитку самоефективності студентів-першокурсників. Обґрунтовуються теоретичні та організаційні засади тренінгу, описується зміст окремих його етапів, порівнюються показники самоефективності студентів до і після тренінгу. Тренінг базується на аналізі реальних життєвих ситуацій, специфічній організації групової роботи та зворотного зв’язку. Самоефективність студентів-першокурсників розвивається на трьох етапах адаптаційного тренінгу: 1) актуалізація професійних цілей; 2) рефлексія адаптаційних ресурсів; 3) ціннісно-мотиваційна підтримка самоефективності. Результати тренінгу засвідчують зростання показників самоефективності за шкалами: цілі та мотиви, здібності, рефлексія, стійкість до невдач, саморозвиток.
The article analyzes the possibilities of adaptation training as a means of developing the self-efficacy of first-year students. Theoretical and organizational principles of training are substantiated, the content of its separate stages is described, indicators of self-efficiency of students before and after training are compared. The training is based on the analysis of real life situations, specific organization of group work and feedback. The self-efficacy of first-year students develops at three stages of adaptation training: actualization of professional goals, reflection of adaptive resources, value-motivational support of self-efficacy. After getting acquainted and announcing the purpose of the training, students diagnose their own self-efficacy using the author's method "Student Self-Efficacy Profile". The main content of the first stage is the actualization of distant and close professional goals. The second stage of training - reflection on adaptive resources - is the main one. Аbilities can be considered the most relevant adaptation resources. An important property of abilities is the ability to develop. Students need to pay special attention to this. Arguments are sought in their personal value experience. This stage of training is aimed at reflecting their own professional abilities and forming a value attitude towards them. It is important that each trainee realizes that his or her personal set of professional abilities is sufficient to begin the process of professionalization and characterizes him or her individuality. The third stage of training is aimed at developing self-efficacy based on updated adaptation resources. We assume that the motivation for professionalization is provided by two groups of psychological indicators. On the one hand, it is based on personal values (abilities, standards of activity), and on the other - professional goals. Re-diagnosing self-efficacy completes the training. The results of the training show an increase in self-efficacy indicators on scales: goals and motives, abilities, reflection, resistance to failures, self-development.
 
Publisher "Молодий вчений"
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722551/1/Muzyka_O_O_ATZRSS_2020_I%D0%A0_LPO.pdf
- Музика, О.О. (orcid.org/0000-0002-3062-1989 <http://orcid.org/0000-0002-3062-1989>) (2020) Adaptational training as a means of students self-efficacy development Молодий вчений, 10 (86). pp. 284-288. ISSN 2304-5809
10.32839/2304-5809/2020-10-86-58
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32839/2304-5809/2020-10-86-58