Record Details

Формування соціальної компетентності дітей з інтелектуальними порушеннями

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722544/
 
Title Формування соціальної компетентності дітей з інтелектуальними порушеннями
Formation of social competence of children with intellectual disabilities
 
Creator Ярмола, Н. А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті, в контексті компетентнісного підходу до соціальної адаптації, розглядається поняття «соціальна компетентність». На основі аналізу ключових смислових одиниць аналізуються сучасні науково-педагогічні підходи до питання соціальної адаптації та соціальної компетентності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Окреслено основні напрямки роботи з формування соціальної компетентності та соціальної адаптації в умовах навчального закладу. Поруч з цим, на основі здійсненого аналізу джерел, виокремлено основні напрямки формування адаптивного освітнього середовища та виховної роботи із школярами з інтелектуальними порушенням.
Визначено завдання подальшого дослідження окресленого питання, зокрема питання про структуру і функції, шляхи та засоби, особливості формування і функціонування соціальної компетентності на різних етапах онтогенезу особистості, а також, дослідження особливостей і шляхів формування соціальної компетентності у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного навчання.
У результаті проведеної роботи було визначено, що для подолання негативних тенденцій у підготовці названої категорії дітей до інтеграції в суспільство, потрібна розробка нових підходів до їх навчання, виховання і організації всієї життєдіяльності. Це завдання повинне вирішуватися з урахуванням всього комплексу медичних, педагогічних, економічних, соціальних, соціально-психологічних проблем, що стосуються соціального захисту дітей з особливими потребами, їх навчання, виховання, реабілітації та адаптації в соціальне середовище.
В свою чергу, нами було підтверджено, що соціальна компетентність є складно структурованим, багатофункціональним явищем, яке в змістовому аспекті характеризується засвоєнням соціальних норм і формуванням соціальних якостей, умінь і навичок; у процесуальному аспекті – взаємодією соціуму й особистості.
Таким чином, ми визначили, що соціально-педагогічну діяльність у закладі освіти необхідно реалізовувати як технологію трансформації соціальної ситуації розвитку дитини в педагогічну, освітню, виховну, навчальну та розвиваючу з орієнтацією на основні завдання соціальної адаптації, що полягають у формуванні цінностей і загальноприйнятих норм поведінки необхідних для життя в суспільстві, комунікативної та соціальної компетентності.
In the context of the competence approach to social adaptation, considers the concept of "social competence". Based on the analysis of key semantic units, modern scientific and pedagogical approaches to the issue of social adaptation and social competence of children with intellectual disabilities are analyzed. The main directions of work on the formation of social competence and social adaptation in the educational institution are outlined. Along with this, based on the analysis of sources, the main directions of formation of adaptive educational environment and educational work with students with intellectual disabilities are identified.
The tasks of further research of the outlined question, in particular questions about structure and functions, ways and means, features of formation and functioning of social competence at various stages of ontogenesis of the person, and also, research of features and ways of formation of social competence at children with intellectual disabilities in inclusive education are defined.
As a result of this work it was determined that to overcome the negative trends in the preparation of this category of children for integration into society, it is necessary to develop new approaches to their education, upbringing and organization of all life. This task should be solved taking into account the whole range of medical, pedagogical, economic, social, socio-psychological problems related to the social protection of children with special needs, their education, upbringing, rehabilitation and adaptation to the social environment.
In turn, we confirmed that social competence is a complex structured, multifunctional phenomenon, which in terms of content is characterized by the assimilation of social norms and the formation of social qualities, skills and abilities; in the procedural aspect - the interaction of society and the individual.
Thus, we determined that the socio-pedagogical activities in the educational institution should be implemented as a technology for transforming the social situation of child development into pedagogical, educational, training and developmental focus on the main tasks of social adaptation, which are the formation of values and norms of behavior necessary for life in society, communicative and social competence.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722544/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_16_2020-392-408.pdf
- Ярмола, Н. А. (orcid.org/0000-0001-9374-5543 <http://orcid.org/0000-0001-9374-5543>) (2020) Formation of social competence of children with intellectual disabilities Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (16). pp. 392-408. ISSN 2313-4011