Record Details

Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722532/
http://ipvid.org.ua/Vypusk24/Zmist24.php
 
Title Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів
Визуальные источники в учебнике истории как инструмент развития критического мышления учеников
Visual sources in a history textbook as a tool for students’ critical thinking development
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У рамках статті автори зосередились на представленні у підручнику та опрацюванні на уроках історії первинних візуальних джерел, під якими розуміються аутентичні пам’ятки діяльності людей у минулому. Такі джерела, вміщені у підручник як ілюстративні зображення, мають великий потенціал розвитку в учнів критичного мислення. Системному формуванню в учнів розумових операцій високого рівня: аналізу, синтезу й оцінки, котрі відповідають критичному мисленню, підручник має сприяти постановкою спеціальних завдань і запитань до ілюстрацій. Залежно від того, наскільки самостійно учні проводять аналіз та інтерпретацію ілюстрації, чи працюють вони з відомим історичним матеріалом або з новою інформацією, визначається рівень їхньої пізнавальної діяльності: репродуктивний, перетворюючий чи творчий. Важливим є також залучення учнів до активного обговорення результатів роботи над ілюстраціями.
В рамках статьи авторы сосредоточились на представлении в учебнике и обработке на уроках истории первичных визуальных источников, под которыми понимаются аутентичные памятники деятельности людей в прошлом. Такие источники, помещенные в учебник как иллюстративные изображения, имеют большой потенциал развития у учащихся критического мышления. Системному формированию у учащихся мыслительных операций высокого уровня: анализа, синтеза и оценки, которые соответствуют критическому мышлению, учебник должен способствовать постановкой специальных задач и вопросов к иллюстрациям. В зависимости от того, насколько самостоятельно ученики проводят анализ и интерпретацию иллюстрации, работают ли они с известным историческим материалом или новой информации, определяется уровень их познавательной деятельности: репродуктивный, преобразующий или творческий. Важно также привлечение учащихся к активному обсуждению результатов работы над иллюстрациями.
U ramkakh statti avtory zoseredylysʹ na predstavlenni u pidruchnyku ta opratsyuvanni na urokakh istoriyi pervynnykh vizualʹnykh dzherel, pid yakymy rozumiyutʹsya autentychni pamʺyatky diyalʹnosti lyudey u mynulomu. Taki dzherela, vmishcheni u pidruchnyk yak ilyustratyvni zobrazhennya, mayutʹ velykyy potentsial rozvytku v uchniv krytychnoho myslennya. Systemnomu formuvannyu v uchniv rozumovykh operatsiy vysokoho rivnya: analizu, syntezu y otsinky, kotri vidpovidayutʹ krytychnomu myslennyu, pidruchnyk maye spryyaty postanovkoyu spetsialʹnykh zavdanʹ i zapytanʹ do ilyustratsiy. Zalezhno vid toho, naskilʹky samostiyno uchni provodyatʹ analiz ta interpretatsiyu ilyustratsiyi, chy pratsyuyutʹ vony z vidomym istorychnym materialom abo z novoyu informatsiyeyu, vyznachayetʹsya rivenʹ yikhnʹoyi piznavalʹnoyi diyalʹnosti: reproduktyvnyy, peretvoryuyuchyy chy tvorchyy. Vazhlyvym ye takozh zaluchennya uchniv do aktyvnoho obhovorennya rezulʹtativ roboty nad ilyustratsiyamy.
Показати більше
887/5000
In the article, the authors focused on the presentation in the textbook and elaboration in the history lessons of primary visual sources, which are understood as authentic monuments of human activity in the past. Such sources, included in the textbook as illustrative images, have great potential for the development of students' critical thinking. The textbook should promote the systematic formation of high-level mental operations in students: analysis, synthesis and evaluation, which correspond to critical thinking, by setting special tasks and questions for illustrations. Depending on how independently students analyze and interpret the illustration, whether they work with known historical material or with new information, the level of their cognitive activity is determined: reproductive, transformative or creative. It is also important to involve students in an active discussion of the results of the work on the illustrations.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722532/1/O%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD%2C%20%D0%9D%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%20%D0%93%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD%20%D0%92%D1%96%D0%B7%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BB%D0%B0%20%D1%83%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%BD%D1%87%D0%B8%D0%BA%D1%83%20%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97.pdf
- Пометун, Олена Іванівна (orcid.org/0000-0002-4602-6383 <http://orcid.org/0000-0002-4602-6383>) and Гупан, Нестор Миколайович (orcid.org/0000-0001-8613-9705 <http://orcid.org/0000-0001-8613-9705>) (2020) Visual sources in a history textbook as a tool for students’ critical thinking development Проблеми сучасного підручника (24). pp. 241-255. ISSN 2411-1309