Record Details

Сутність і зміст професіоналізації педагогів у контексті освіти впродовж життя

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722527/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/13_43_2020/Bulletin_13_42_Pedagogika_Piddiachyi.pdf
10.32405/2218‐7650‐2020‐13(42)
 
Title Сутність і зміст професіоналізації педагогів у контексті освіти впродовж життя
Сущность и содержание професионализации педагогов в контексте образования в течение жизни
The essence and content of professionalization of teachers in the context of lifelong education
 
Creator Піддячий, Володимир Миколайович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто професіоналізацію педагогів у контексті освіти впродовж життя. Зазначено, що вона впливає на соціально-економічний поступ суспільства і є складовою гуманітарної безпеки держави, оскільки впливає на рівень забезпеченості і захищеності фахівця, а відповідно і його сім’ї, яка є важливою складовою суспільства. Вказано, що професіоналізація педагога спрямована на підвищення професійної конкурентоздатності в умовах інтеграційних процесів, науково-технічного прогресу та адаптації до різноманітних внутрішніх та зовнішніх змін впродовж життя. Наголошено, що вона включає: багатоаспектну світоглядну підготовку; удосконалення професійних знань, умінь, навичок та інших якостей; розвиток самосвідомості, культури, здібностей, продуктивної Я­концепції, емоційно-почуттєвої, вольової та інтелектуальної сфери особистості, її творчого потенціалу, мотивації досягнень тощо. Зазначено, що впродовж професіоналізації педагог: поглиблює світорозуміння через філософську, педагогічну та психологічну освіту; опановує сучасні методи наукового пізнання та ІКТ засоби навчання; розвиває знання іноземної мови; підвищує рівень готовності до творчої та ефективної організації учіння; удосконалює педагогічну майстерність. Наголошено, що цей процес триває впродовж усього професійного життя і забезпечується через формальну, неформальну та інформальну освіту. На основі концепції педагогічної майстерності І. А. Зязюна окреслено сучасні напрями професійного розвитку педагогів. Зазначено, що у наукових дослідженнях професіоналізація розглядається з позиції педагогіки, психології, акмеології та соціології. Спираючись на концепції суб’єктно-діяльнісної професійної праці Є. О. Климова та професійного розвитку Д.Е. Сьюпера виокремлено і охарактеризовано основні етапи професіоналізації педагогів, а також визначено умови, які сприятимуть підвищенню її ефективності у контексті освіти впродовж життя.
В статье рассмотрена профессионализация педагогов в контексте образования в течение жизни. Указано, что она влияет на социально-экономическое развитие общества и является составляющей частью гуманитарной безопасности государства, поскольку влияет на уровень обеспеченности и защищенности специалиста, а соответственно и его семьи, которая является важной составляющей общества. Указано, что профессионализация педагога направлена на повышение профессиональной конкурентоспособности в условиях интеграционных процессов, научно-технического прогресса и адаптации к различным внутренним и внешним изменениям на протяжении жизни. Отмечено, что она предполагает: многоаспектную мировоззренческую подготовку; совершенствование профессиональных знаний, умений, навыков и других качеств; развитие самосознания, культуры, способностей; продуктивной Я-концепции; эмоционально-чувственной, волевой и интеллектуальной сферы личности, ее творческого потенциала; мотивации достижений и др. Отмечено, что в течение профессионализации педагог углубляет: миропонимание через философское, педагогическое и психологическое образование; овладевает современными методами научного познания и ИКТ средствами обучения; развивает знания иностранного языка; повышает уровень готовности к творческой и эффективной организации учения; совершенствует педагогическое мастерство. Определено, что этот процесс продолжается в течение всей профессиональной жизни и обеспечивается посредством формального, неформального и информального образования. На основе концепции педагогического мастерства И. А. Зязюна обозначено современные направления профессионального развития педагогов. Отмечено, что в научных исследованиях профессионализация рассматривается с позиции педагогики, психологии, акмеологии и социологии. Опираясь на концепции субъектно-деятельностного профессионального труда Е. А. Климова и профессионального развития Д.Е. Сьюпера выделены и охарактеризованы основные этапы профессионализации педагогов, а также определены условия, способствующие повышению ее эффективности в контексте образования в течение жизни.
The article considers the professionalization of teachers in the context of lifelong education. It is noted that it affects the socio-economic progress of society and is a component of humanitarian security of the state, as it affects the level of security and protection of the specialist and, consequently, their family, which is an important component of society. It is indicated that teacher’s professionalization is aimed at increasing professional competitiveness in terms of integration processes, scientific and technological progress and adaptation to various internal and external changes throughout life. It is emphasized that it includes multifaceted worldview training, improvement of professional knowledge, skills, abilities and other qualities, development of self-awareness, culture, productive self-concept, emotional, volitional and intellectual sphere of personality, their creative potential, motivation of achievements and so on. It is noted that during professionalization the teacher deepens the worldview through philosophical, pedagogical and psychological education, masters modern methods of scientific knowledge, ICT teaching aids, improves the foreign language skills, increases the level of readiness for creative and effective learning, improves pedagogical skills. It is emphasized that this process continues throughout professional life and is provided through formal, non-formal and informal education. On the basis of the concept of pedagogical skill developed by I.A. Ziaziun modern directions of professional development of teachers are outlined. It is noted that in scientific research professionalization is considered from the standpoint of pedagogy, psychology, acmeology and sociology. Based on the concept of subject-activity professional work of E.O. Klimov and professional development of D. Super, the main stages of professionalization of teachers as well as the conditions that will help enhance its effectiveness in the context of lifelong learning are singled out and characterized.
 
Publisher Юстон
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722527/1/Bulletin_13_42_Pedagogika_Piddiachyi.pdf
- Піддячий, Володимир Миколайович (orcid.org/0000-0002-8596-6749 <http://orcid.org/0000-0002-8596-6749>) (2020) The essence and content of professionalization of teachers in the context of lifelong education Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 13 (42). pp. 185-199. ISSN 2218-7650
10.32405/2218‐7650‐2020‐13(42)