Record Details

Теоретико-методичні основи та структурно-змістові складові програми тренінгу наративної компетентності особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722479/
 
Title Теоретико-методичні основи та структурно-змістові складові програми тренінгу наративної компетентності особистості
Теоретико-методические основы и структурно-содержательные составляющие программы тренинга нарративной компетентности личности
Theoretical and methodological principles and structural-semantic components of training program of narrative competence of personality
 
Creator Чепелєва, Н.В.
Рудницька, Світлана Юріївна
Гуцол, Кирил Віталійович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
81 Linguistics and languages
 
Description У статті представлено розробку структурно-функціональної моделі наративної компетентності, на підставі якої створено програму тренінгу наративної компетентності особистості в контексті розвитку її здатності до самопроектування.
У контексті проблеми самопроектування наративна компетентність розглядається як здатність особистості виокремлювати та інтерпретувати наративні висловлювання Іншого та вибудовувати на цій основі власні наративні конструкти. Згідно запропонованим критеріям у структурі наративної компетентності виокремлено передсмисловий, смисловий та метасмисловий рівні, що співвідносяться з основними вимірами дискурсивного самопроектування особистості.
Запропонований тренінг наративної компетентності розроблено на методологічних засадах постнекласичної психології, відповідно до яких особистість розглядається як автор самої себе, що має потенціал саморегуляції та саморозвитку. Програма тренінгу передбачає поступове ускладнення завдань від вправ на виділення окремих текстових елементів та певних ситуацій, що експлікуються в текстових висловленнях, до завдань на управління особистістю власною наративною активністю: рефлексію підстав власних інтерпретаційних процесів, прогноз ефектів від знайомства з певними наративами, аналіз труднощів, що виникають при розумінні текстів, організацію продуктивної діалогічної комунікації учасників тренінгової групи. Програма містить два окремих модулі для осіб, що мають передсмисловий та смисловий рівні сформованості наративної компетентності.
В статье представлены разработку структурно-функциональной модели нарративной компетентности, на основании которой создана программа тренинга нарративной компетентности личности в контексте развития его способности к самопроектированию.
В контексте проблемы самопроектирования, нарративная компетентность рассматривается как способность личности выделять и интерпретировать нарративные высказывания Другого и выстраивать на этой основе собственные нарративные конструкты. Согласно предложенным критериям в структуре нарративной компетентности выделены передсмысловой, смысловой и метасмысловой уровни, которые соотносятся с основными измерениями дискурсивного самопроектирования личности.
Предложенный тренинг нарративной компетентности разработан на методологических принципах постнеклассической психологии, согласно которым личность рассматривается как автор самого себя, имеющий потенциал саморегуляции и саморазвития. Программа тренинга предусматривает постепенное усложнение заданий от упражнений на выделение отдельных текстовых элементов и определенных ситуаций, эксплицируются в текстовых высказываниях, в задачи на управление личностью собственной нарративной активностью: рефлексию оснований собственных интерпретационных процессов, прогноз эффектов от знакомства с определенными нарративами, анализ трудностей, возникают при понимании текстов, организацию продуктивной диалогической коммуникации участников тренинговой группы. Программа содержит два отдельных модуля для лиц, имеющих передсмысловой и смысловой уровни сформированности нарративной компетентности.
The article presents elaboration of a structural-functional model of narrative competence, which was a basis for training program of narrative competence of personality in the context of development of its ability to self-design. In the context of the issue of self-designing of personality narrative competence is explained as an ability of a personality to distinguish and interpret narrative statements of the Other, i.e. to identify narratives in sociocultural texts (to see narrative behind a test) and build up therefore one’s own narrative constructs. According to the proposed criteria pre-semantic, semantic and meta-semantic levels, which correlate with main dimensions of discursive self-designing of personality are distinguished in the structure of narrative competence.
The proposed training of narrative competence was worked out based on methodological principles of post-non-classical psychology, according to which a personality is considered as an author of oneself, who has a potential for self-regulation and self-development. Based on the proposed model the author elaborated the program of training of narrative competence of personality, which considers gradual complication of tasks from exercises on allocation of some text elements and certain situations, which are explained in text statements, to exercises on personality’s management of one’s own narrative activity: reflection on the causes of own interpretive processes, forecast of effects from acquaintance with certain narratives, analysis of difficulties, which arise while comprehending the texts, organization of productive dialogic communication of participants of training group. The program contains two separate modules for persons with pre-semantic and semantic formation’s levels of narrative competence.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722479/1/113_131.pdf
- Чепелєва, Н.В., Рудницька, Світлана Юріївна and Гуцол, Кирил Віталійович (2020) Theoretical and methodological principles and structural-semantic components of training program of narrative competence of personality Актуальні проблеми психології: Том: Психологічна герменевтика, 12 (2). pp. 113-131. ISSN 2072-4772