Record Details

Взаємодія в сім’ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: основні поняття дослідження

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722400/
 
Title Взаємодія в сім’ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: основні поняття дослідження
Interaction in the family as a factor in the development of civic competence of young people: the basic concepts of the study
 
Creator Скнар, Оксана Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
 
Description Визначено на основі теоретичного аналізу наукових джерел основні поняття дослідження взаємодії в сім᾽ї як чинника розвитку громадянської компетентності сучасної молоді України. А саме: компетенції, громадянська компетентність, взаємодія, сім᾽я як система, середовище сімейної взаємодії, батьківсько-дитяча взаємодія, умови середовища. З’ясовано, що громадянська компетентність є синтезуючою, такою, що базується на опануванні ключовими, життєвими компетенціями. Тому завдання створення умов для її становлення не вирішується засобами лише громадянської освіти. Значну роль в цьому процесі відіграє сім᾽я, де середовище сімейної взаємодії є майданчиком для засвоєння настанов та правил і норм, опанування навичок взаємодії, що може сприяти / перешкоджати розвитку громадянської компетентності та виступає як «навчальний простір» для набуття, опанування різноманітних компетенцій соціальної взаємодії. Розширено уявлення про сім’ю як соціальну систему стійких взаємодій її членів, функціонування якої здатне зумовлювати розвиток громадянської компетентності дитини. Обґрунтовано припущення щодо зумовленості розвитку громадянської компетентності дитини особливостями сімейної взаємодії. З’ясовано, що сімейне середовище є водночас умовою і джерелом розвитку соціально-психологічних компетенцій дитини. Розвивальне сімейне середовище об’єднує умови, якість, тип взаємодії між членами родини, що закладають основу для саморозвитку, набуття і розвитку соціально-психологічних компетенцій, опанування яких сприяє розвитку громадянської компетентності. Проаналізовано батьківсько-дитячу підсистему взаємодії, визначено умови розвитку громадянської компетентності у сімейній взаємодії, до яких віднесено наступні: прийняття, довіру, любов, безпеку, здоровий контроль.
Having analysed the reference material, some basic research concepts for family interactions were identified and considered as the civil competence development factors among young Ukrainians. The concept uncovers such definitions as the competence, civil interaction competence, family as a system, family climate, parent-and-child interaction, and social environment. The study reveals that civil competence does a synthesizing function, since it is based on mastering key life competencies. However, it is noted that its formation climate is not solely derived from civic education as the family plays the most significant role in this process. The family itself and interrelations between its members are actually the platform to master various attitudes, interaction skills, rules and behavioural norms. All these can either facilitate or hinder the development of civil competence, as the family represents a so-called ‘educational space’ to acquire and master various social interaction competencies. The article provides a wider concept of a family, it suggests any family is being a social system for sustainable interaction among its members whose functioning can contribute to the development of a child's civil competence. The study in the article also justifies an assumption that family interaction features directly predetermine a child's civil competence. The article makes an emphasis on a family climate by considering it as both the conditions and the source to develop social and psychological competencies of any child. The evolving family environment brings together conditions, quality and type of family interaction, thus builds up the solid foundation for self-development, social and psychological competencies acquisition and development. Mastering the above fosters civil competence enhance. An interaction subsystem between parents and children has been analysed, conditions to civil competence development within the family members’ interaction have been identified. These conditions are represented by acceptance, trust, love, safety, and reasonable control.
 
Publisher Інститут Соціальної та політичної психології
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722400/1/%D0%A1%D0%BA%D0%BD%D0%B0%D1%80_%D0%BE%D1%81%D0%BD_%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D1%8F%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB.pdf
- Скнар, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-7883-680X <http://orcid.org/0000-0001-7883-680X>) (2019) Interaction in the family as a factor in the development of civic competence of young people: the basic concepts of the study Проблеми політичної психології, 8 (22). pp. 74-88. ISSN 2707-868X