Record Details

Розвиток цифрової компетентності педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» в системі відкритої післядипломної освіти: збірник освітньо-професійних програм

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718505/
 
Title Розвиток цифрової компетентності педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» в системі відкритої післядипломної освіти: збірник освітньо-професійних програм
Development of digital competence of pedagogical, scientific-pedagogical workers and heads of educational establishments of the field of knowledge 01 "Education" in the system of open postgraduate education: collection of educational-professional programs
 
Creator Антощук, С. В.
Касьян, С.П.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Глобальна та національна цифровізація суспільства та реформування вітчизняної освіти відповідно до Концепції «Нової української школи» і нового закону України «Про освіту» спонукає освітянську спільноту враховувати, насамперед, потреби цифрового суспільства, «цифрової» економіки, креативного та інноваційного підприємництва, глобалізації наукових досліджень; нові потреби здобувачів освіти та виклики, які стоять перед Україною на шляху до європейської спільноти.
Цифрові технології надають педагогам та керівникам нові засоби, інструменти та можливості, які дозволяють зробити освітній процес мобільним, індивідуальним та диференційованим. Але головна роль залишається, як завжди, за індивідуумом. Тому сьогодні важливо підготувати сучасних науковців, педагогів і керівників до роботи в нових умовах та використання інноваційних цифрових технологій та їх широкого спектру їх можливостей.
Освітньо-професійні програми збірника спрямовані на розвиток та вдосконалення інформаційно-цифрової компетентності, для успішної самореалізації в суспільстві, та забезпечення освітніх потреб слухачів курсів підвищення кваліфікації до критичного та впевненого застосування інформаційно-комунікаційних технологій на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. А також, розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
Для освітян, які відчувають гостру потребу в: розширення і поглиблення власної цифрової компетентності, вміння застосовувати інноваційні методи викладання та різні форми інтегрованого навчання, набуття навичок створення освітнього середовища, здатність оцінити власну практику в контексті освітніх новацій, здійснення моніторингу розвитку учнів, використовуючи при цьому сучасні інформаційно-комунікаційні технології, інноваційні освітні сервіси та ресурси глобальної мережі, тобто керівників, педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти – слухачів курсів підвищення кваліфікації та аспірантів.
Global and national digitization of society and reformation of national education in accordance with the Concept of the New Ukrainian School and the new Law of Ukraine on education compels the educational community to take into account, first of all, the needs of the digital society, the "digital" economy, creative and innovative entrepreneurship, globalization of scientific research; the new needs of education recipients and the challenges facing Ukraine on its path to the European community.
Digital technologies provide educators and leaders with new tools, tools and capabilities that make the education process mobile, individual and differentiated. But the main role remains, as always, behind the individual. That is why it is important today to train modern scholars, educators and leaders to work in new environments and to use innovative digital technologies and their wide range of capabilities.
Educational and professional programs of the collection are aimed at the development and improvement of digital-digital competence, for successful self-realization in society, and to provide the educational needs of students of advanced training courses to critical and confident use of information and communication technologies at work, in public space and in private communication. And also, understanding of ethics of work with information (copyright, intellectual property, etc.).
For educators who are in dire need of: expanding and deepening their own digital competence, being able to apply innovative teaching methods and various forms of integrated learning, learning to create an educational environment, being able to evaluate their own practice in the context of educational innovations, using student development monitoring modern information and communication technologies, innovative educational services and resources of the global network, ie managers, pedagogical and scientific-pedagogical works participants of educational establishments - students of advanced training courses and graduate students.
 
Publisher ДВНЗ "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2019
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718505/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E%D0%9F%D0%9F_%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%9A%D0%A2.pdf
- Антощук, С. В. (orcid.org/0000-0002-2857-5274 <http://orcid.org/0000-0002-2857-5274>) and Касьян, С.П. (orcid.org/0000-0001-7310-233X <http://orcid.org/0000-0001-7310-233X>) (2019) Development of digital competence of pedagogical, scientific-pedagogical workers and heads of educational establishments of the field of knowledge 01 "Education" in the system of open postgraduate education: collection of educational-professional programs [Teaching Resource] (In Press)