Процедура проєктування STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя основної школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/722601/
|
|
Title |
Процедура проєктування STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя основної школи
Procedure for designing a STEAM-oriented educational environment for the development of information and digital competence of general school teachers |
|
Creator |
Сороко, Н.В.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті розглядаються підходи до проєктування STEAM-орієнтованого освітнього середовища загального закладу освіти. Аналіз наукової літератури та електронних освітніх ресурсів щодо впровадження та використання STEAM-підходу в загальних закладах освіти надав можливість уточнити етапи проєктування STEAM-орієнтованого освітнього середовища: аналітико-констатувальний; цільовий; теоретико-моделювальний; дослідно-експериментальний, результативно-діагностичний; моніторинг та широке впровадження моделі. Перспективами подальших досліджень пов’язані з розробкою та реалізацією моделі STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителів, створення відповідної методології та аналіз результатів її впровадження у систему підвищення кваліфікації вчителів.
The active development of the knowledge society requires the reform of education and the revision of traditional teaching methods from the standpoint of updating the forms, means and its content in accordance with such global processes as globalization and the information revolution. In view of this, the design models of educational environments in accordance with the implementation of global trends in new approaches to learning at different levels of personal education is important. One such trend is STEAM education, which requires the design of STEAM-oriented educational environment. At the same time, the teachers’ information and digital competence development of becomes especially important, which is important for the education support and development in accordance with the requirements of the information society. With this in mind, the aim of the article is to analyze approaches to designing a STEAM-oriented educational environment of a general educational institution. The analysis of scientific literature and electronic educational resources on the implementation and use of STEAM-approach in general educational institutions provided an opportunity to clarify the stages of designing STEAM-oriented educational environment: analytical and ascertaining; target; theoretical and modeling; research-experimental, effective-diagnostic; monitoring and wide implementation of the model. Prospects for further research are related to the development and implementation of a model of STEAM-oriented educational environment for the development of information and digital competence of teachers, the creation of appropriate methodology and analysis of the results of its implementation in the system of teacher training. |
|
Publisher |
Рівенський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/722601/1/Soroko_Rivne_2020.pdf
- Сороко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>) (2020) Procedure for designing a STEAM-oriented educational environment for the development of information and digital competence of general school teachers Нова педагогічна думка, 3 (103). pp. 75-79. ISSN 2520-6427 |
|