Record Details

Модель STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя закладу загальної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722531/
http://www.visnyk-ped.uzhnu.edu.ua
 
Title Модель STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя закладу загальної освіти
Model of the STEAM-oriented educational environment for teachers’ information and digital competence development of general school
 
Creator Сороко, Н.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
5 Мathematics. natural sciences
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті розглядається STEAM-орієнтоване освітнє середовище як засіб для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя закладу загальної освіти. На основі аналізу наукової літератури створена модель STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя закладу загальної освіти. Модель включає такі основні компоненти: цільовий, організаційно-змістовий, технологічний, результативно-діагностичний. Зроблено висновки, що проєктування та впровадження STEAM-орієнтованого освітнього середовища для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя є одним із важливих рішень щодо створення та підтримки STEAM освіти, сприяння професійній мобільності вчителів через надання можливості навчатися у будь-якому віці, у будь-який час; підвищення мотивації учнів навчатися у межах галузей STEAM та ін. Сприяння цьому процесу може бути спеціалізований курс «Створення та використання STEAM-орієнтованого освітнього середовища закладу загальної освіти», що забезпечить дослідження учасників курсу щодо впровадження STEAM-освіти у ЗЗО через зміст, форми, методи і засоби як складові методики використання STEAM-орієнтоване освітнє середовище для розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителя загального закладу освіти. Обов’язковим для цього є методичний супровід процесу навчання вчителів у курсі, що надається як інструкції використання та створення електронних освітніх ресурсів, відео-лекції, відповіді на загальні та найбільш порушувані питання. Перспективами подальших досліджень є аналіз результативності впровадження моделі розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителів за допомогою створення та використання STEAM-орієнтованого освітнього середовища, що має впроваджуватися через курс «Створення та використання STEAM-орієнтованого освітнього середовища закладу загальної освіти».
The article deals with the STEAM-oriented educational environment as a tool for teachers’ digital competence development.
Based on the scientific literature analysis, a model of STEAM-oriented educational environment for teachers’ information and digital competence development of general school has been created. The model includes the following main components: goal, organizational and content, technological, result and diagnostic. It is concluded that the design and implementation of STEAM-oriented educational environment for teachers’ information and digital competence development of general school is one of the important solutions to create and support STEAM education, promote professional mobility of teachers by providing opportunities to learn at any age, at any time; increasing students' motivation to study within STEAM branches, etc. Facilitating this process can be a specialized course "Creating and using STEAM-oriented educational environment of general school", which will provide research participants on the implementation of STEAM-education in care through the content, forms, methods and tools as components of using STEAM-oriented educational environment for teachers’ information and digital competence development of general school. Methodical support of the process of teacher training in the course, which is provided as instructions for the use and creation of electronic educational resources, video lectures, answers to general and most frequently asked questions, is mandatory. Prospects for further research are the analysis of the effectiveness of the model of information and digital competence of teachers through the creation and use of STEAM-oriented educational environment, which should be implemented through the course "Creating and using STEAM-oriented educational environment of general school".
 
Publisher Ужгородський національний університет
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722531/1/Soroko_art_STEAM_%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C.pdf
- Сороко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>) (2020) Model of the STEAM-oriented educational environment for teachers’ information and digital competence development of general school Scientifi c Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 2 (47). ISSN 2524-0609