Record Details

Управління якістю загальної середньої освіти: навчально-методичний посібник

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722438/
 
Title Управління якістю загальної середньої освіти: навчально-методичний посібник
Quality management of general secondary education: teaching and methodical manual
Управление качеством общего среднего образования: учебно-методическое пособие
 
Creator Лукіна, Т.О.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У посібнику викладено історичні аспекти, сучасні наукові підходи та мето-дичні рекомендації щодо вимірювання та управління якістю загальної середньої освіти на національному і регіональному рівнях, а також на рівні закладу освіти. Аналізуються наукові погляди щодо визначення сутності категорії якості освіти як системи, освітнього процесу і як результату функціонування освіти. Розкри¬вається структура і повноваження суб’єктів системи управління якістю загальної середньої освіти в України. Особлива увага приділяється питанням організації та проведення моніторингового дослідження якості освіти, побудови вибірки учасників, формулювання освітньої проблеми та вибору методів збору інформа¬ції. Рекомендовано для керівників закладів освіти, вчителів, працівників органів управління освітою, студентів закладів вищої освіти педагогічного спрямування, науковців, науково-педагогічних і педагогічних працівників.
The manual sets out historical aspects, modern scientific approaches and methodological recommendations for measuring and managing the quality of general secondary education at the national and regional levels, as well as at the level of the educational institution. The article analyzes scientific views on the definition of the essence of the category of education quality as a system, educational process and as a result of the functioning of education. The structure and powers of the subjects of the quality management system of general secondary education in Ukraine are revealed. Special attention is paid to the issues of organizing and conducting a monitoring study of the education quality, constructing a sample of participants, formulating the educational problem and choosing methods for collecting information. Recommended for heads of educational institutions, teachers, employees of educational authorities, students of higher educational institutions of the pedagogical direction, scientific, scientific, pedagogical and pedagogical workers.
В пособии изложены исторические аспекты, современные научные подходы и методические рекомендации по измерению и управления качеством общего среднего образования на национальном и региональном уровнях, а также на уровне учебного заведения. Анализируются научные взгляды относительно определения сущности категории качества образования как системы, образовательного процесса и как результата функционирования образования. Раскрываются структура и полномочия субъектов системы управления качеством общего среднего образования в Украине. Особое внимание уделяется вопросам организации и проведения мониторингового исследования качества образования, построения выборки участников, формулировке образовательной проблемы и выбора методов сбора информации. Рекомендовано для руководителей учебных заведений, учителей, работников органов управления образованием, студентов высших учебных заведений педагогического направления, научных, научно-педагогических и педагогических работников.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722438/1/%D0%9B%D1%83%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%A3%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%8F%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E%20%D0%97%D0%A1%D0%9E_.pdf
Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) (2020) Quality management of general secondary education: teaching and methodical manual Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-533-2