Record Details

Нова парадигма спеціальної психології

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722262/
http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child
 
Title Нова парадигма спеціальної психології
New paradigm of special psychology
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Встановлено, що перед психологією як наукою з особливою гостротою постають завдання методологічної рефлексії, осмислення власного парадигмального статусу. Констатовано, що останнім часом у психології отримують популярність спроби теоретико-методологічного аналізу психологічного знання, у якій обґрунтовується виділення класичного, некласичного
й постнекласичного типів розвитку наукового знання. Встановлено, що останнім часом в психологічній науці починає домінувати постнекласичний стиль теоретизації, при якому не
психіка, а людина стає центром, метою й цінністю психологічного пізнання. Постнекласична психологія розвиває ідеї про соціальне конструювання реальності й особливу значимість суб’єктивного досвіду. Доведено, що перехід до постнекласичної психології обумовлений прагненням до інтеграції психологічного знання. Нагромадження психологічних досліджень теоретичного й прикладного характеру привело до потреби в їхній систематизації й пошуку
нових інтегративних підходів, що пояснюють вплив на людину умов середовища. Відтак, саме інтегративну парадигму можна розглядати в якості теоретичної й методологічної основи сучасної спеціальної психології.
It is established that psychology as a science is faced with the task of methodological reflection, comprehension of its own paradigmatic status. It has been stated that recently
attempts in theoretical and methodological analysis of psychological knowledge have become popular in psychology, which substantiates the selection of classical, non-classical and postnon-classical types of development of scientific knowledge. It has been established that the
post-non-classical style of theorizing has recently begun to dominate in psychological science, in which it is not the psyche but the person that becomes the center, goal and value of psychological cognition. Post-classical psychology develops ideas about the social construction of reality and the special significance of subjective experience. It is proved that the transition to post-classical psychology is due to the desire to integrate psychological knowledge. The
accumulation of psychological research of theoretical and applied nature has led to the need for their systematization and the search for new integrative approaches that explain the impact on humans of environmental conditions. Therefore, it is the integrative paradigm that can be considered as the theoretical and methodological basis of modern special psychology.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722262/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%2C%20%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%BC%D0%B0%20%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%203-2020%20%282%29.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2020) New paradigm of special psychology Особлива дитина: навчання і виховання, 3. pp. 7-14. ISSN 2312-2781