Record Details

Стан готовності педагогів до використання інструментів інформаційно-освітнього середовища для здійснення дистанційного навчання в умовах карантину, спричиненого COVID-19

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722626/
 
Title Стан готовності педагогів до використання інструментів інформаційно-освітнього середовища для здійснення дистанційного навчання в умовах карантину, спричиненого COVID-19
Состояние готовности педагогов к использованию инструментов информационно-образовательной среды для осуществления дистанционного обучения в условиях карантина, вызванного COVID-19
The state of readiness of teachers to use the tools of information and educational environment for the implementation of distance learning in quarantine caused by COVID-19
 
Creator Овчарук, О.В.
Іванюк, І.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито сучасний стан та перспективи готовності педагогічних працівників до використання інструментів інформаційно-освітнього середовища для здійснення дистанційного навчання в умовах карантину. На основі проведеного опитування вчителів та інших категорій освітян окреслено проблеми, з якими стикнулися педагоги під час карантину, спричиненому пандемією COVID-19; надано рекомендації щодо організації дистанційного навчання з метою розбудови інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти.
В статье рассмотрены современное состояние и перспективы готовности педагогов к использованию инструментов информационно-образовательной среды для осуществления дистанционного обучения в условиях карантина. На основе проведенного опроса учителей и других категорий педагогов обозначены проблемы, с которыми встретились педагоги во время карантина, вызванном пандемией COVID-19; даны рекомендации по организации дистанционного обучения с целью развития информационно-образовательной среды учреждений общего среднего образования.
The article reveals the current state and prospects of readiness of teachers - teachers, heads of secondary schools, practical psychologists, social educators and other categories of educators to use the tools of information and educational environment for distance learning in quarantine. The definition of the concept of readiness of teachers to use the tools of information and educational environment for the implementation of educational activities in quarantine is done. Based on a survey of teachers and other categories of educators, the problems faced by teachers during the quarantine caused by the COVID-19 pandemic are outlined. Among the identified positive trends, it was found that teachers are responsible for the organization of distance learning, actively engaged in self-education on the use of ICT (61 %). The most active educators use the following tools: Viber – 88,2 %, YouTube – 72,9 %, Prometheus – 32,5 %. Among the most effective forms of distance learning, teachers included webinars, online courses, workshops, online conferences, online seminars and online projects. Among the obstacles and problems are: insufficient access to tools and software, lack of awareness, lack of clear instructions from the management of educational institutions, etc. Challenges and responses of the international pedagogical community to address the issues of distance learning in quarantine, based on the conclusions of the Organization for Economic Cooperation and Development, the Council of Europe are outlined. The novelty of the study is that based on the identified problems the relevant recommendations are provided for the organization of distance learning to develop the information and educational environment of general secondary education, aimed at: public authorities, general secondary education, postgraduate pedagogical education, NGOs and others stakeholders.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722626/1/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%86.%2C%20%D0%9E%D0%B2%D1%87%D0%B0%D1%80%D1%83%D0%BA%20%D0%9E-1.pdf
- Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) and Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2020) The state of readiness of teachers to use the tools of information and educational environment for the implementation of distance learning in quarantine caused by COVID-19 Нова педагогічна думка, 3 (103). pp. 48-54. ISSN 2520-6427