Record Details

The Key Features of the CoCalc Cloud Service Use in the Process of Mathematics and Science Teachers Training

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722286/
http://ceur-ws.org/Vol-2732/
 
Title The Key Features of the CoCalc Cloud Service Use in the Process of Mathematics and Science Teachers Training
Основні особливості використання хмарного сервісу CoCalc у процесі навчання вчителів природничо-математичних предметів
 
Creator Marienko, M.V.
Bezverbna, Kateryna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article describes the features of the evolution of the cloud-based systems in the context of mathematics and science teachers training. The notion of the systems of computer mathematics (SCM) is considered as the special kind of learning software. The lists of the special mathematical operations, functions and methods used within the structure of modern SCM are examined. Web-SCM properties are considered as general and specific. The cloud-based SCM are taken as the special stage of Web-SCM development. The criteria for an appropriate cloud service selection to support the process of mathematics disciplines learning are revealed. The key features of the CoCalc cloud service use are considered in concern to the proposed selection criteria: the available computing capacities, the diversity of tools for training and its control, the possibility of increasing the computing capability, the openness of the program code, the availability of tools for joint editing. The results of the experimental testing of CoCalc use in the process of mathematics teachers training are described. Besides, the discussion covering the issues of integration and compatibility with the other tools and services used for mathematics learning (on the example of Octave) is presented. The main trends of the CoCalc cloud service introduction into the training process and the prospects for further research are revealed.
У статті описано особливості еволюції хмарних систем в контексті підготовки вчителів природничо-математичних предметів. Поняття систем комп’ютерної математики (СКМ) розглядається як особливий вид програмного забезпечення для навчання. Розглядаються списки спеціальних математичних операцій, функцій та методів, що використовуються в структурі сучасної СКМ. Властивості Web-СКМ розглядаються як загальні так і спеціалізовані. Хмарні СКМ сприймаються як особливий етап розвитку Web-СКМ. Розкрито критерії відповідного добору хмарного сервісу для підтримки процесу вивчення математичних дисциплін. Ключові особливості використання хмарних сервісів CoCalc розглядаються з огляду на запропоновані критерії вибору: доступні обчислювальні потужності, різноманітність інструментів для навчання та контролю, можливість збільшення обчислювальних можливостей, відкритість програмного коду, наявність інструментів для спільного редагування. Описано результати експериментального дослідження використання CoCalc у процесі підготовки вчителів математики. Крім того, представлена ​​дискусія, що охоплює питання інтеграції та сумісності з іншими інструментами та послугами, що використовуються для навчання математики (на прикладі Octave). Розкрито основні тенденції впровадження хмарного сервісу CoCalc у навчальний процес та перспективи подальших досліджень.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722286/1/20201141.pdf
- Marienko, M.V. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) and Bezverbna, Kateryna (orcid.org/0000-0001-7088-8779 <http://orcid.org/0000-0001-7088-8779>) (2020) The Key Features of the CoCalc Cloud Service Use in the Process of Mathematics and Science Teachers Training Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 2 (2732). pp. 1141-1151. ISSN 1613-0073