Record Details

Modeling quality management of future training competitive specialists in vocational educational institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721764/
 
Title Modeling quality management of future training competitive specialists in vocational educational institutions
Моделювання управління якістю майбутньої підготовки конкурентоспроможних фахівців у професійно-технічних навчальних закладах
 
Creator Sergeeva, L.
Stoychik, T.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The most important condition that provides the opportunity for the professionalism of professionals is their competitiveness. The current task of vocational (technical) education institutions GP(VT)E is to prepare a qualified and competitive specialist who not only has a certain level of knowledge, skills and abilities, but can practically apply them in their professional activities. The quality of training of future specialists is based on the ability to adapt to rapidly changing production conditions. This is due both to the prospect of Ukraine’s accession to the European Union and to the internal situation in the country, where a large number of applicants in GP (VT) E and institutions of professional higher education (GPHE) do not always meet the requirements of the labor market. This requires a reset of educational goals and objectives of vocational education, taking into account global changes in society, production, technology. The work was performed as part of research on "Training of competitive professionals in the context of educational change" (RK 0117U006772). The purpose of this article is to substantiate the model of quality management of training of competitive specialists in GP (VT)E taking into account the identified factors affecting the quality of training and contradictions that need to be resolved in the process of training and experimental verification of its effectiveness. To create a model and test the effectiveness, a set of theoretical and empirical methods was used, which identified the components that have become key in creating a model of quality management training of future competitive professionals in vocational education institutions. To determine the effectiveness, a set of questionnaires was developed and within the framework of the pedagogical experiment a section was conducted among entrants, applicants, graduates, pedagogical workers, heads of GP (VT) E regions of Ukraine and employers, the results were analyzed.
Найважливішою умовою, що забезпечує можливість професіоналізму професіоналів, є їх конкурентоспроможність. Поточним завданням закладів професійної (технічної) освіти GP (VT) E є підготовка кваліфікованого та конкурентоспроможного фахівця, який не тільки володіє певним рівнем знань, умінь та навичок, але може практично застосовувати їх у своїй професійній діяльності. Якість підготовки майбутніх фахівців базується на здатності адаптуватися до швидко мінливих виробничих умов. Це пов’язано як з перспективою вступу України до Європейського Союзу, так і з внутрішньою ситуацією в країні, де велика кількість претендентів на GP (VT) E та заклади професійної вищої освіти (GPHE) не завжди відповідають вимогам ринку праці. Це вимагає перезавантаження освітніх цілей та завдань професійної освіти з урахуванням глобальних змін у суспільстві, виробництві, технологіях. Робота виконана в рамках дослідження на тему «Підготовка конкурентоспроможних фахівців в контексті освітніх змін» (RK 0117U006772). Метою даної статті є обґрунтування моделі управління якістю підготовки конкурентоспроможних спеціалістів з ГП (ВТ) Е з урахуванням виявлених факторів, що впливають на якість підготовки та суперечностей, які необхідно вирішити в процесі навчання та експериментальної перевірки. його ефективності. Для створення моделі та перевірки ефективності було використано набір теоретичних та емпіричних методів, які визначили складові, які стали ключовими у створенні моделі підготовки з управління якістю майбутніх конкурентоспроможних фахівців у закладах професійної освіти. Для визначення ефективності було розроблено набір анкет та в рамках педагогічного експерименту проведено секцію серед абітурієнтів, абітурієнтів, випускників, педагогічних працівників, керівників ГП (ВТ) Е регіонів України та роботодавців, результати проаналізовано .
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721764/1/Modeling%20quality%20management%20of%20future%20training%20competitive%20specialists%20in%20vocational%20educational%20institutions.pdf
- Sergeeva, L. and Stoychik, T. (2020) Modeling quality management of future training competitive specialists in vocational educational institutions XII International conferevce on mathematics, science and technology education. (In Press)