Record Details

Analysis of the current state of distance learning in the vocational education and training institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720179/
https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2020/26/e3sconf_icsf2020_10010/e3sconf_icsf2020_10010.html
 
Title Analysis of the current state of distance learning in the vocational education and training institutions
Аналіз сучасного стану дистанційного навчання у закладах професійної (професійно-технічних) освіти
 
Creator Petrenko, L.M.
Kravets, Svitlana
Bazeliuk, Oleksandr
Maiboroda, Liudmyla
Muzyka, Ivan O.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article presents the clarified concepts’ system in the context of the stated research theme, the current state of skilled workers’ and junior specialists’ distance learning in the Ukrainian vocational education and training institutions. The received data shows: education institutions’ regional affiliation and profiles; education institutions’ teaching staff experience in using distance learning technologies in teaching; their assessment of prospects of distance learning implementation in the Ukrainian VET system; teaching staff willingness to improve their distance learning technology mastering. The empirical data were obtained, analysed and systemized by conducting the e-survey using Google Forms web-service with restricted access to the form. The results of the SWOT analysis are presented; distance vocational learning implementation strengths, problems, opportunities and threats are summarized. The levels of teachers’ readiness to implement distance vocational learning are revealed by diagnosis results. The proposals concerning the constructive solution of distance learning implementation in the skilled workers’ and junior specialists’ vocational education and training system are formulated and presented.
У статті представлено уточнений категоріально-понятійний апарат у контексті заявленої теми дослідження; результати аналізу сучасного стану дистанційного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти з підготовки кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів. Отримані дані відображають: регіональну приналежність та профілі закладів освіти; досвід педагогів цих освітніх закладів щодо використання технологій дистанційного професійного навчання в їхній педагогічній діяльності; їх оцінку перспективності впровадження дистанційного навчання у систему професійної освіти; бажання педагогів удосконалити своє володіння цією технологією. За результатами електронного опитування, проведеного за допомогою веб-сервісу Google Forms з обмеженим доступом до форми, отримано, проаналізовано та систематизовано емпіричні дані. Представлено результати проблемно-резервного аналізу (SPOT), узагальнено сильні, слабкі сторони, шанси та загрози (ризики) запровадження дистанційного професійного навчання. За результатами діагностики виявлено рівні готовності педагогів до впровадження дистанційного професійного навчання. Сформульовано і презентовано пропозиції щодо конструктивного розв’язання проблеми впровадження дистанційного навчання в систему професійної підготовки кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів.
 
Publisher E3S Web of Conferences
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720179/1/L.%20Petrenko_2020_10010.pdf
- Petrenko, L.M. (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>), Kravets, Svitlana (orcid.org/0000-0001-6259-0067 <http://orcid.org/0000-0001-6259-0067>), Bazeliuk, Oleksandr (orcid.org/0000-0002-3206-2287 <http://orcid.org/0000-0002-3206-2287>), Maiboroda, Liudmyla (orcid.org/0000-0003-4869-7786 <http://orcid.org/0000-0003-4869-7786>) and Muzyka, Ivan O. (orcid.org/0000-0002-9202-2973 <http://orcid.org/0000-0002-9202-2973>) (2020) Analysis of the current state of distance learning in the vocational education and training institutions E3S Web of Conferences. The International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2020), 166. pp. 1-7. ISSN 2267-1242