Record Details

Актуальні питання підготовки педагогів до реабілітаційної діяльності із дезадаптованими підлітками у навчальних закладах професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720000/
 
Title Актуальні питання підготовки педагогів до реабілітаційної діяльності із дезадаптованими підлітками у навчальних закладах професійної освіти
Topical issues of preparing teachers for rehabilitation activities with maladapted adolescents in vocational education institutions
 
Creator Глушко, Н.В.
Супрун, М.О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Акцентується увага на кризових умовах сьогодення, що спонукають до пошуку шляхів вирішення гострої комплексної соціальної проблеми – дезадаптації старших підлітків у контексті їхньої соціалізації.
Здійснено аналіз психологічних, соціально-педагогічних наукових джерел, щодо змісту підготовки педагогічних працівників до реабілітаційної діяльності з дезадаптованими старшими підлітками.
Визначено мету та основні завдання підготовки педагогів до реабілітаційної діяльності у професійних ліцеях. Розглянуто принципи, зміст та форми підготовки педагогічних працівників до здійснення соціальної реабілітації дезадаптованих старших підлітків допрофесійних груп професійних.
Обгрунтовано умови підготовки педагогів до реабілітаційної діяльності: поєднання теоретичної і практичної підготовки до даного виду діяльності, сприяння формуванню професійних і особистісних якостей педагогів, які відображають рівень знань вікових особливостей старших підлітків, причин, проявів та наслідків дезадаптації, основ соціальної реабілітації та наявності вмінь і навиків її здійснення.
Зазначено, що при підготовці педагогів до соціальної реабілітації дезадаптованих старших підлітків використовуються як групові форми роботи (науково-методичні семінари, засідання клубів педагогічної майстерності, засідання круглого столу, конференції, тренінги, ділові ігри тощо), так і індивідуальні форми роботи (проведення консультацій, бесіди, елементи самоосвіти).
Охарактеризовані групові форми роботи: науково-методичні та науково-практичні семінари, семінари-тренінги, засідання круглого столу, тиждень педагогічної майстерності тощо. Приділено увагу організації взаємодії педагогів з різними службами, які покликані вирішувати проблеми дітей та підлітків (кримінальна поліція у справах дітей, лікарі, фахівці соціальних служб, ЗВО та інші).
Розкрито питання надання допомоги старшим підліткам в отриманні базової середньої та допрофесійної освіти та подоланні наслідків дезадаптації. Приділено увагу особливостям організації індивідуальної роботи з соціальними педагогами та соціальними психологами.
Emphasis is placed on crisis conditions that encourage the search for solutions to an acute complex social problem - the misadaptation of older adolescents in the context of their socialization.
An analysis is made of psychological, social and pedagogical scientific sources concerning the content of teachers' training in rehabilitation activities with the older adolescents who have been de-adapted.
The goals and main tasks of preparing teachers for rehabilitation activities in vocational lycées have been defined. The principles, content and forms of teachers' preparation for social rehabilitation of the older teenagers of the pre-professional groups of professional schools are considered.
Conditions of teachers' preparation for rehabilitation activity are grounded: combination of theoretical and practical preparation for the given type of activity, assistance in formation of professional and personal qualities of teachers which reflect the level of knowledge of age peculiarities of older teenagers, causes, manifestations and consequences of the disintegration, basics of social rehabilitation and availability of skills and abilities for its realization.
It was noted that in preparing teachers for the social rehabilitation of desadapted older adolescents, both group forms of work (scientific and methodological seminars, meetings of pedagogical skill clubs, round tables, conferences, training sessions and business games) and individual forms of work (consultations, talks and self-education elements) are used.
Group forms of work are described: scientific and methodological and scientific-practical seminars, training seminars, round table meetings, weeks of pedagogical skills, etc. The attention is given to the organization of interaction of teachers with various services which are called upon to solve problems of children and teenagers (criminal police on affairs of children, doctors, experts of social services, ZВО and others).
The issues of assistance to older adolescents in obtaining basic secondary and pre-tertiary education and overcoming the consequences of maladaptation have been covered. Attention has been paid to the peculiarities of organizing individual work with social teachers and social psychologists.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720000/1/%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2%20%D0%B4%D0%BE%20%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%B1%D1%96%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%96%D0%B7%20%D0%B4%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BF%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf
- Глушко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9905-3983 <http://orcid.org/0000-0002-9905-3983>) and Супрун, М.О. (orcid.org/0000-0002-4198-9527 <http://orcid.org/0000-0002-4198-9527>) (2020) Topical issues of preparing teachers for rehabilitation activities with maladapted adolescents in vocational education institutions Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (16). pp. 92-108. ISSN 2313-4011