Record Details

Organization of teacher-student interaction in the conditions of technological learning

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722346/
10.37026/2520-6427-2020-103-3-70-74
 
Title Organization of teacher-student interaction in the conditions of technological learning
Організація взаємодії вчителя та учня в умовах технологічного навчання
 
Creator Yatsenko, Tamila
Sytchenko, Anatolii
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article highlights the organizational capabilities of learning, an important feature of which is the partnership interaction between teacher and pupils, which is the basis of a successful cognitive process. The authors emphasize that the educational interaction is realized in conditions of a technological educational process and is successful due to a clear division of functional responsibilities of its participants. The peculiarities of educational interaction concerning the professional training of a teacher and the development of pupils’ learning to study are outlined.
It is pointed out that an important factor in the partnership interaction of the subjects of the educational process is the expression of the will of pupils who voluntarily and readily accept the teacher’s instructions. This will contribute not only to the acquisition of subject competencies, but also to the formation of a self-sufficient personality who is able to make conscious choices, select appropriate means of its implementation and be responsible for the results of their educational or professional work. The personality orientation of free partnership and educational interaction gains special power during the study of a work of art, due to its spiritual potential, the realization of which depends on the operational ability of pupils to work on what is read.
Partnership interaction of subjects of the education is realized through motivated statement of the educational task, definition of its executors and giving them an approximate basis of activity, gradual consolidation of the corresponding mental actions, that is owing to the development and realization of the educational project, and also checking of its efficiency, distribution in the educational environment. Training which has the form of a system of pedagogical actions, which provides a certain combination of content and means of cognitive activity of pupils aimed at achieving didactic result is offered.
The elucidation of the problem of project-based learning in terms of educational interaction of its main subjects aims to emphasize the organizational potential of technological learning and its features and benefits. As they gradually gain subjective experience, pupils need less help from the teacher, and their learning becomes free.
У статті висвітлюються організаційні можливості навчання, важливою ознакою якого є партнерська взаємодія вчителя й учнів, що виступає основою успішного пізнавального процесу. Автори наголошують, що навчальна взаємодія реалізується в умовах технологізованого освітнього процесу та успішно відбувається завдяки чіткому розподілу функціональних обов’язків його учасників. Окреслюються особливості навчальної взаємодії, що стосуються фахової підготовки вчителя та розвитку в учнів уміння вчитися.
Зазначається, що важливим чинником партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу є волевиявлення учнів, які добровільно і з готовністю сприймають настанови вчителя. Це сприятиме не лише здобуттю предметних компетентностей, а й формуванню самодостатньої особистості, здатної робити свідомий вибір діяльності, добирати відповідні засоби її виконання та відповідати за результати своєї навчальної або професійної роботи. Особистісна спрямованість вільного партнерства та навчальної взаємодії набирає особливої потужності під час вивчення художнього твору, зважаючи на його духовний потенціал, реалізація якого залежить від операційної здатності учнів працювати над прочитаним.
Партнерська взаємодія суб’єктів навчання реалізується через умотивовану постановку навчального завдання, визначення його виконавців і надання їм орієнтовної основи діяльності, поетапне закріплення відповідних розумових дій, тобто внаслідок розроблення і здійснення навчального проєкту, а також перевірки його ефективності, поширення в освітньому середовищі. Пропонується навчання, яке має вигляд системи педагогічних дій, що передбачає певну комбінацію змісту й засобів пізнавальної діяльності учнів, спрямованої на досягнення дидактичного результату.
Висвітлення проблеми проєктного навчання з погляду навчальної взаємодії його основних суб’єктів має на меті акцентувати організаційний потенціал технологізованого навчання та його особливості й переваги. У міру поступового набуття суб’єктного досвіду учні менше потребують допомоги вчителя, а їхнє навчання набирає вільного характеру.
В статье освещаются организационные возможности технологизированного обучения, важным признаком которого является партнерское взаимодействие учителя и учащихся, которое выступает залогом успешного познавательного процесса. Авторы подчеркивают, что учебное взаимодействие участников этого процесса происходит благодаря четкому распределению их функциональных обязанностей – педагогических и ученических.
Эффективным средством сотрудничества учителя и учеников считается учебный проект, реализация которого предполагает не только разработку «проектной документации», но и определения исполнителей запроектированной работы.
Раскрытие проблемы проектного обучения с точки зрения учебного взаимодействия его основных субъектов происходит с целью акцентировать организационный потенциал технологизированного обучения, его особенности и преимущества. По мере приобретения субъектного опыта ученики уже не зависят от помощи учителя или внешних факторов, тоесть их обучение приобретает свободный характер.
 
Publisher Рівненський ОІППО
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722346/1/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%20Microsoft%20Word%20%282%29.pdf
- Yatsenko, Tamila (orcid.org/0000-0002-6121-7495 <http://orcid.org/0000-0002-6121-7495>) and Sytchenko, Anatolii (2020) Organization of teacher-student interaction in the conditions of technological learning Нова педагогічна думка, 3 (103). pp. 70-74. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2020-103-3-70-74
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37026/2520-6427-2020-103-3-70-74