Record Details

Педагогічні умови професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721933/
http://www.innovpedagogy.od.ua/vip26
10.32843/2663-6085/2020/26.26
 
Title Педагогічні умови професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти
Pedagogical conditions of professional development of primary school teachers in the system of methodological work of general secondary education institutions
 
Creator Махновець, Юлія Анатоліївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена актуальній проблемі професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти. Здійснений огляд наукових джерел щодо визначення педагогічних умов професійного розвитку учителів початкової школи в системі післядипломної освіти. Основна увага зосереджується на визначені термінів «умови», «педагогічні умови»; обґрунтовано такі педагогічні умови, які сприяють професійному розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти. Визначено, що педагогічні умови розуміють як певні обставини, які сприяють (або протидіють) проявам педагогічних закономірностей, обумовлених дією факторів, або обумовлюють певний напрямок розвитку педагогічного процесу. На основі аналітичного огляду психолого-педагогічної літератури педагогічні умови професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти розуміємо як сукупність обставин, які забезпечують ефективність процесу професійного розвитку учителя початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти. Виокремлено такий спектр педагогічних умов: створення інноваційного професійного електронного середовища у системі методичної роботи; оновлення змісту діяльності методичного об’єднання учителів початкової школи орієнтованого на удосконалення професійного розвитку учителів початкової школи; залучення учителів початкової школи до різних інноваційних форм методичної роботи; системна взаємодія методичних установ (школи, району, об’єднаної територіальної громади); відкритість і співпраця, що забезпечується залученням батьків (особами, які їх замінюють), представників громадських організацій, наукових та методичних установ, засобів масової інформації. Передбачається, що формування окреслених педагогічних умов сприятиме ефективності технології професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти.
The article is devoted to the topical problem of professional development of primary school teachers in the system of methodical work of general secondary education institutions. A review of scientific sources to determine the pedagogical conditions for professional development of primary school teachers in the system of postgraduate education. The main attention is focused on the defined terms "conditions", "pedagogical conditions", defined and justified such pedagogical conditions that contribute to the professional development of primary school teachers in the system of methodical work of general secondary education institutions. It is determined that pedagogical conditions are understood as certain circumstances that contribute (or counteract) the manifestations of pedagogical patterns due to the action of factors or determine a certain direction of development of the pedagogical process. Based on the analytical review of psychological and pedagogical literature, pedagogical conditions of professional development of primary school teachers in the system of methodical work of secondary schools are understood as a set of circumstances that ensure the effectiveness of the process of professional development of primary school teachers in the system of methodical work of secondary schools. The following spectrum of pedagogical conditions is distinguished: creation of innovative professional electronic environment in the system of methodical work; updating the content of the activities of the methodological association of primary school teachers focused on improving the professional development of primary school teachers; involvement of primary school teachers in various innovative forms of methodical work; system interaction of methodical institutions (school, district, UTС); openness and cooperation provided by the involvement of parents (persons who replace them), representatives of public organizations, scientific and methodological institutions, the media. It is assumed that the formation of the outlined pedagogical conditions will contribute to the effectiveness of the technology of professional development of primary school teachers in the system of methodical work of general secondary education institutions.
 
Publisher ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721933/1/%D0%9C%D0%B0%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%20%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0.pdf
- Махновець, Юлія Анатоліївна (2020) Pedagogical conditions of professional development of primary school teachers in the system of methodological work of general secondary education institutions Інноваційна педагогіка (26). pp. 135-139. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-6085/2020/26.26
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2020/26.26