Полікультурні аспекти змісту підручників з історії для 10—11-х класів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/721742/
http://ipvid.org.ua//Vypusk24/Zmist24.php 10.32405/2411-1309-2020-24-120-131 |
|
Title |
Полікультурні аспекти змісту підручників з історії для 10—11-х класів
Polycultural aspects of the content of history textbooks in grades 10-11 |
|
Creator |
Малієнко, Юлія Борисівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У статті досліджено теоретичні аспекти конструювання полікультурного змісту підручників з історії для 10—11-х класів у контексті компетентізації навчання, виокремлено чинники, які ускладнюють реалізацію полікультурного підходу до формування змісту історичної освіти. Вибір саме цих об’єктів дослідження обумовлено глобалізацією полікультурних процесів, загостренням міжнаціональних, міжрелігійних відносин, необхідністю реалізації полікультурного змісту в сучасних підручниках з історії, зростанням їхньої ролі у формуванні в старшокласників/старшокласниць толерантності, поваги до прав людини, громадянської відповідальності, усвідомлення особливостей історичної спадщини і сьогодення різних регіонів України.
The article explores the theoretical aspects of constructing the multicultural content of history textbooks, defines the concepts of multiculturalism, multicultural content of history textbooks in the context of the competence of learning, identifies the factors that complicate the implementation of a multicultural approach to the formation of content of historical education. Like any sociocultural phenomenon, multiculturalism is difficult to be uniquely characterized. Multiculturalism within the school historical education is: a methodological approach to the formation of the content of education / training, and characterization of the pervasive phenomenon of Ukrainian history from ancient times to the present, and the requirement of modern globalized society, and the result of the interaction of cultures. The novelty of our approaches is the presence of two interrelated factors: 1) we consider multiculturalism as an integrative quality formed by high school students / high school students in the process of history teaching; 2) all aspects of the multicultural approach to the formation of the content of historical education in grades 10-11 and the multicultural content of history textbooks are covered in the context of competently oriented teaching of history In the course of the research we monitored the multicultural and competency context of updated programs, textbooks on the history of Ukraine for lyceums [my thesis]. In our opinion, multicultural content should be expanded in all topics devoted to culture at different stages of its development, to the daily life of peoples who lived on the territory of Ukraine. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/721742/1/%D0%AE%D0%BB%D1%96%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Малієнко, Юлія Борисівна (orcid.org/0000-0002-7124-8236 <http://orcid.org/0000-0002-7124-8236>) (2020) Polycultural aspects of the content of history textbooks in grades 10-11 Проблеми сучасного підручника (24). pp. 120-131. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2020-24-120-131 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2020-24-120-131
|
|