Record Details

Дослідницьке навчання учнів предметів природничо-математичного циклу з педагогічно виваженим використання систем комп’ютерної математики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721705/
https://lib.iitta.gov.ua/720537/
 
Title Дослідницьке навчання учнів предметів природничо-математичного циклу з педагогічно виваженим використання систем комп’ютерної математики
Research teaching of subjects of natural and mathematical cycle with pedagogically balanced use of computer mathematics systems
 
Creator Гриб'юк, О.О.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.93 Pattern information processing
004.94 Simulation
1 Philosophy. Psychology
51 Mathematics
 
Description Математики відіграли найважливішу роль у створенні комп’ютерів; природно було їм самим скористатися плодами своїх зусиль. Так виникла «комп’ютерна математика» – розв’язування суто математичних проблем з широкою (інколи вирішальною) «участю» комп’ютерів. Показником «інтелектуальної» потужності комп’ютерів стали новітні системи комп’ютерної математики (СКМ). СКМ випускаються різного рівня складності – від гнучкої системи Mathcad, зручної для символьних обчислень системи Derive до систем Mathematika, Mathlab, Maple із можливістю графічної візуалізації обчислень.СКМ є ефективним засобом навчання предметів природничо-математичного циклу в США, Європі, Японії, Китаї тощо. На жаль, в нашій системі освіти недостатньо знайомі з сучасними СКМ не тільки учні, але і вчителі, що суттєво сповільнює вирішення ряду проблем входження вітчизняної освітньої системи у світову, де СКМ активно використовуються. Зазначимо, що процес повноцінного знайомства з СКМ і отримання математичних знань повинен тривати під неявним керівництвом досвідченого вчителя.
Mathematicians played a crucial role in the creation of computers; it was natural for them to enjoy the fruits of their efforts. Thus arose "computer mathematics" - the solution of purely mathematical problems with a broad (sometimes decisive) "participation" of computers. The latest computer math systems (SCM) have become an indicator of the "intellectual" power of computers. SCMs are available in different levels of complexity - from the flexible Mathcad system, convenient for symbolic calculations of the Derive system to the systems Mathematika, Mathlab, Maple with the possibility of graphical visualization of calculations. SCM is an effective means of teaching natural sciences and mathematics in the United States, Europe, Japan, China and more. Unfortunately, in our education system not only students but also teachers are not familiar enough with modern SCM, which significantly slows down the solution of a number of problems of the domestic education system entering the world, where SCM is actively used. Note that the process of full acquaintance with SCM and obtaining mathematical knowledge should continue under the implicit guidance of an experienced teacher.
 
Publisher ІІТЗН НАПН України
 
Date 2020
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721705/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%27%D1%8E%D0%BA-%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%8F-iitlt-2020%2B.pdf
- Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>) (2020) Research teaching of subjects of natural and mathematical cycle with pedagogically balanced use of computer mathematics systems In: Збірник матеріалів Звітної наукової конференції Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України: Збірник матеріалів наукової конференції ІІТЗН НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 30-38.