Record Details

Cloud technologies for enhancing communication of IT-professionals

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721690/
http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper12.pdf
 
Title Cloud technologies for enhancing communication of IT-professionals
Хмарні технології для посилення комунікації ІТ-спеціалістів
 
Creator Symonenko, Svitlana V.
Osadchyi, Viacheslav V.
Sysoieva, Svetlana
Osadcha, Kateryna P.
Azaryan, A.A.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The paper deals with the urgent problem of enabling better communication of IT-specialists in their business and interpersonal interaction using information and communication technologies, including cloud technologies. It is emphasized, that effective communication is an integral part of the successful professional work of IT-professionals, but in recent years it has undergone significant transformations, which have been expressed in new forms and means of communication, its content changes, its complications and volume increases, the need to improve its accuracy, and the level of understanding for a wide range of people. Certain peculiarities of communication in the IT-environment have been discussed. It is noted that typical forms of communication in the IT-environment are synchronous and asynchronous ones. The authors insist that during their professional career IT-specialists communicate in the professional community from a variety of positions and common types of task formulation can be expressed through verbal or symbolic communication means. Due to the specifics of their professional activities, IT-professionals often need to communicate using synchronous communication (chats, video chats, audio chats, instant messaging) and asynchronous communication (email, forums, comments) tools, hence there is a demand to teach corresponding communication skills at universities. Certain practical examples of teaching communication skills using modern technologies are given. Advantages of cloud technologies for better communication within a company or an educational institution are presented. Microsoft Office 365 services, which can be successfully used to enable better communication and collaboration within a company or an educational institution are analyzed.
У статті розглядається нагальна проблема забезпечення кращого спілкування ІТ-спеціалістів у їх бізнесі та міжособистісної взаємодії з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, включаючи хмарні технології. Підкреслюється, що ефективне спілкування є невід’ємною частиною успішної професійної роботи ІТ-спеціалістів , але за останні роки воно зазнало значних змін, що виразилось у нових формах та засобах спілкування, зміні його змісту, ускладненнях та обсяг збільшується, потреба в підвищенні його точності та рівні розуміння для широкого кола людей. Обговорено деякі особливості спілкування в ІТ-середовищі. Зазначається, що типовими формами спілкування в ІТ-середовищі є синхронне та асинхронне. Автори наполягають на тому, що протягом своєї професійної кар'єри ІТ-спеціалісти спілкуються у професійній спільноті з різних позицій, а загальні типи формулювання завдань можуть бути виражені за допомогою вербальних або символічних засобів комунікації. Через специфіку своєї професійної діяльності ІТ-спеціалістам часто доводиться спілкуватися за допомогою синхронного спілкування (чати, відеочати, аудіочати, обмін миттєвими повідомленнями) та асинхронного спілкування (електронна пошта, форуми, коментарі), отже, існує потреба в навчанні відповідним комунікативним навичкам в університетах. Наводяться певні практичні приклади викладання навичок спілкування із застосуванням сучасних технологій. Представлено переваги хмарних технологій для кращого спілкування в компанії чи навчальному закладі. Проаналізовано служби Microsoft Office 365, які можна успішно використовувати для кращого спілкування та співпраці в межах компанії чи навчального закладу.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721690/1/paper12.pdf
- Symonenko, Svitlana V. (orcid.org/0000-0003-0599-3999 <http://orcid.org/0000-0003-0599-3999>), Osadchyi, Viacheslav V. (orcid.org/0000-0001-5659-4774 <http://orcid.org/0000-0001-5659-4774>), Sysoieva, Svetlana (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>), Osadcha, Kateryna P. (orcid.org/0000-0003-0653-6423 <http://orcid.org/0000-0003-0653-6423>) and Azaryan, A.A. (orcid.org/0000-0003-0892-8332 <http://orcid.org/0000-0003-0892-8332>) (2020) Cloud technologies for enhancing communication of IT-professionals Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019 (2643). pp. 225-236. ISSN 1613-0073