Педагогіка рефлексії Василя Сухомлинського та Януша Корчака
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/721598/
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/23278 10.14746/ikps.2019.27.05 |
|
Title |
Педагогіка рефлексії Василя Сухомлинського та Януша Корчака
The reflection paedagogy of Vasyl Sukhomlynsky and Janusz Korczak |
|
Creator |
Śliwerski, Bogusław
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Предметом аналізу є педагогічна думка провідних представників нового освітнього руху в Польщі та в Україні. Вічний характер їхньої педагогіки рефлексії відображав будинок сиріт у Варшаві (Польща) та Школу радості в Павлиші (Україна), організаційні рішення, правила самовиховання, систему соціальних та моральних стандартів освітян і тих, хто їх опікував. Явище радикальних, унікальних підходів підтримки дітей, які вони створили, є викликом для наступних поколінь. У цій роботі розглянуто дискусію та необхідність подальших досліджень, витоків та наслідків переступу державних кордонів педагогічною думкою, яка постійно змінює свій підхід до гуманістичної пайоцентричної педагогіки у світі, в якому авторитарна, директивна чи інструментальна педагогіка продовжує мати сильну присутність. У зв'язку з цим стаття зосереджується насамперед на схожості думок обох цих вихователів, вказуючи на відмінності у їх підході до дитини.
The subject of the analysis is the paedagogical thought of the leading representatives of the new education movement in Poland and in the Ukraine. The timeless character of their reflection paedagogy was exemplified by the orphans’ home of Warsaw, Poland, and the School of Joy in Pavlysh, Ukraine, the organisational solutions, rules of (self-)education, the system of social and moral standards bound educators the same way as they did those under their care. The phenomenon of the radical, unique approaches to supporting children, which they created, is a challenge for coming generations. With this work, I also open up the debate and the need for further research concerning the origins and consequences of transgression of state borders by paedagogical thought that constantly changes its approach to humanist paidocentric paedagogy in a world, in which authoritarian, directive or instrumental paedagogy continues to have a strong presence. In this regard, I focus primarily on the similarity of thought between both these educators, indicating the differences in their approach to the child. |
|
Publisher |
Adam Mickiewicz University Press
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/721598/1/%C5%9Aliwerski%20%28Suchomlynsky%20and%20Korczak%29.pdf
- Śliwerski, Bogusław (2019) The reflection paedagogy of Vasyl Sukhomlynsky and Janusz Korczak Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 27. pp. 99-115. ISSN 2658-283X 10.14746/ikps.2019.27.05 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.14746/ikps.2019.27.05
|
|