Record Details

Зміна моделі державної підсумкової атестації випускників гімназій: організаційно-методичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721542/
http://uej.undip.org.ua/Zhurnal/2020/2/Storinky_2020_2/5.php
10.32405/2411-1317-2020-2-42-50
 
Title Зміна моделі державної підсумкової атестації випускників гімназій: організаційно-методичний аспект
Change of the model of state final attestation of gymnasium graduates: organizational and methodological aspects
Изменение модели государственной итоговой аттестации выпускников гимназий:организационно-методический аспект
 
Creator Лукіна, Т.О.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наголошено на актуальності для України перегляду формату і технології проведення державної підсумкової атестації здобувачів основної освіти. Визначено чинники впливу (політичного, соціального, психофізіологічного, технологічного та іншого характеру), що зумовлюють неефективність чинної моделі проведення державної підсумкової атестації випускників гімназії в Україні. Запропоновано сукупність принципів підсумкового оціню¬вання. Розкрито організаційно-методичні аспекти запровадження зовнішнього незалежного оцінювання як технології реалізації підсумкового оцінювання випускників гімназій.
The article substantiates the relevance of revising the format and technology of conducting the state final certification of applicants for basic education in Ukraine. A number of different circumstances (political, social, psychophysiological, technological, etc.) that highlight the lack of effectiveness of the current model of conducting the state final certification of high school graduates in Ukraine and explain the reasons for the need to change it are identified and justified. The tendency of European countries to refuse to conduct final examinations in schools and to introduce national assessment procedures and examinations, which are conducted by specially created agencies (centers), are noted.
The differences in the understanding by different categories of participants in the educational process of the purpose and feasibility of conducting the state final certification of applicants for basic education as the basis for choosing a specific model and technology for its implementation are analyzed. The organizational and methodological aspects of the implementation of external independent assessment as a technology for the implementation of the final assessment of graduates of basic schools are disclosed. A list of principles for assessing graduates of basic schools is proposed: objectivity of measurement; validity of all procedures, tools and methods; humanistic orientation; obligations; multi-criteria; taking into account psychophysiological features; comparability of measurement results.
The logical relationship and the need for a consistent determination of the purpose, general aim, status of the final state certification, the essence of the subject of assessment, principles for evaluating the results of final tests and their use in determining the future fate of graduates are substantiated. Particular attention is paid to considering the impact of the results of final state certification on the decision to determine the further educational path of those graduates who will receive low results on final certification.
В статье обоснована актуальность для Украины пересмотра формата и технологии проведения государственной итоговой аттестации соискателей основного образования. Оп¬ределены факторы влияния (политического, социального, психофизиологического, техноло¬гического и другого характера), обусловливающие неэффективность действующей модели проведения государственной итоговой аттестации выпускников гимназии в Украине. Пред¬ложена совокупность принципов итогового оценивания. Раскрыты организационно-методи¬ческие аспекты внедрения внешнего независимого оценивания как технологии реализации итогового оценивания выпускников гимназий.
 
Publisher Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721542/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%9B%D1%83%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0.pdf
- Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) (2020) Change of the model of state final attestation of gymnasium graduates: organizational and methodological aspects Український педагогічний журнал, 2. pp. 42-50. ISSN 2411-7420 (Online); 2411-1317 (Print)
10.32405/2411-1317-2020-2-42-50
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2020-2-42-50