The state of ICT implementation in institutions of general secondary education: a case of Ukraine
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/721481/
http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper06.pdf |
|
Title |
The state of ICT implementation in institutions of general secondary education: a case of Ukraine
Стан впровадження ІКТ у закладах загальної середньої освіти: на прикладі України |
|
Creator |
Vakaliuk, Tetiana
Antoniuk, Dmytro S. Soloviev, V.N. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The use of digital technology in various fields of education today is one of the most important trends in the educational process in the world. The article presents the results of the analysis of the current state of implementation of ICT in the educational process of institutions of general secondary education in Ukraine. For this purpose, a survey was conducted among students of the first year of the Zhytomyr Polytechnic State University, within which 17 questions were asked to students related to the use of information and communication technologies in the educational process. As a result of the research, the introduction of the discipline “Educational technologies and digital education” into the training of future information technology specialists was substantiated, as well as the certification educational program “Information systems and cloud technologies in the educational process”, designed for general education teachers, educators for higher education institutions, experts in the field of additional educational services, and other professionals.
Використання власне цифрових технологій в різних галузях освіти на сьогоднішній день постає однією з найбільш важливих тенденцій розвитку освітнього процесу у світі. У статті представлено результати аналізу сучасного стану впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти України. Для цього проведено опитування серед студентів 1 курсу Державного університету "Житомирська політехніка", в межах якого студентам було запропоновано 17 запитань, що так чи інакше пов’язані з використанням інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі. В результаті проведеного дослідження було обґрунтовано введення дисципліни "Освітні технології та навчання в цифрову епоху" у процес навчання майбутніх фахівців з інформаційних технологій, а також було розроблено сертифікатну освітню програму "Інформаційні системи та хмарні технології в освітньому процесі", що розрахована на учителів загальноосвітніх шкіл, викладачів ЗВО, фахівців у сфері додаткових освітніх послуг, та інших фахівців. |
|
Publisher |
CEUR Workshop Proceedings
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
other
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/721481/1/paper06.pdf
- Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>), Antoniuk, Dmytro S. (orcid.org/0000-0001-7496-3553 <http://orcid.org/0000-0001-7496-3553>) and Soloviev, V.N. (orcid.org/0000-0002-4945-202X <http://orcid.org/0000-0002-4945-202X>) (2019) The state of ICT implementation in institutions of general secondary education: a case of Ukraine Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2019 (2643). pp. 119-143. ISSN 1613-0073 |
|