Record Details

До проблеми управління інноваційними процесами в загальноосвітніх навчальних закладах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721571/
http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/issue/view/163
 
Title До проблеми управління інноваційними процесами в загальноосвітніх навчальних закладах
To problem of management innovative processes in general educational establishments
 
Creator Тимошко, Г.М.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розкрито різні наукові погляди на проблему управління інноваційною діяльністю в навчальному закладі, що дає можливість більш предметно реалізувати освітні інновації й вивчити практичну доцільність їх упровадження. Позиціонується авторське усвідомлення важливого значення системного підходу до управління інноваційною діяльністю в загальноосвітньому навчальному закладі, організації навчальної діяльності учнів, що активізує педагогічну творчість учителя, формує креативне мислення майбутнього випускника загальноосвітнього навчального закладу, розвиток його творчого потенціалу, досягнення якісно нового стану функціонування.
Схарактеризовано основні етапи технології управління інноваційними процесами в загальноосвітніх навчальних закладах і відповідні умови її впровадження. Акцентовано увагу на нагальних завданнях, які в контексті імплементації рекомендацій, що вироблені в ході Болонського процесу, постають перед навчальними закладами: внесення змін до структури, змісту, стандартів, форм національної освіти, забезпечення якості підготовки фахівців на рівні європейських стандартів. Тому впровадження інноваційних технологій в освітній процес навчальних закладів є одним із найважливіших завдань, які нині розглядаються в освіті і вирішення яких покладається на педагогів та управлінців.
Different scientific views on the problem of innovation management in an educational institution are revealed, which gives an opportunity to implement educational innovations more objectively and to study the practical feasibility of their implementation. The author's awareness of the importance of a systematic approach to innovation management in a secondary school, organization of students' educational activities, which activates pedagogical creativity of a teacher, forms creative thinking of a future graduate of a secondary school, development of his creative potential, achievement of a qualitatively new state of function.
The main stages of technology of management of innovative processes in general educational institutions and corresponding conditions of its introduction are characterized. Emphasis is placed on the urgent tasks that face educational institutions in the context of implementing the recommendations made during the Bologna Process: changes in the structure, content, standards, forms of national education, ensuring the quality of training at the level of European standards. Therefore, the introduction of innovative technologies in the educational process of educational institutions is one of the most important tasks currently considered in education and the solution of which is entrusted to teachers and managers.
 
Publisher Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721571/1/57_2017__.pdf
- Тимошко, Г.М. (2017) To problem of management innovative processes in general educational establishments Вісник Черкаського національного університету. Серія "Педагогічні науки", 11. ISSN 2076-586Х