The use of the cloud services to support the math teachers training
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/721517/
http://ceur-ws.org/Vol-2643/ |
|
Title |
The use of the cloud services to support the math teachers training
Використання хмарних сервісів для підготовки вчителів математики |
|
Creator |
Shyshkina, M.P.
Marienko, M.V. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The development of the information society and technological progress are significantly influenced by the learning tools. Therefore, to the variety of tools that could be used to support the study of any discipline new ones emerging lately are continuously being added. Along with the great deal of systems of computer mathematics (SCM), web-oriented versions of SCM mathematical applications and other math learning tools the cloud-based versions of mathematical software such as MapleNet, MATLAB web-server, WebMathematica and others are now being used. These tools accomplishment becomes the essential part of training mathematics teachers. Domestic and foreign experiences of using cloud services for forming professional competences of mathematics teachers are analyzed. The place of the CoCalc within the system of mathematical disciplines learning tools is investigated. The task of improving the math teachers’ICT competence by means of cloud services use in the process of training is considered. Among the new forms of learning rising along with the cloud services dissemination are such as collaborative learning, inquiry-based learning, person-oriented learning. At the same time, the use of the appropriate cloud service in the study of some mathematical discipline improves the assimilation of the learning material and improves the knowledge acquisitionprocess on most topics. The analysis of current research of Ukrainian scientists on the problem in question shows that the progress is underway as for further elaboration and implementation of new learning methods and techniques of using cloud services inthe higher education institutions.
На розвиток інформаційного суспільства та технологічний прогрес значно впливають засоби навчання. Тому до різноманітності інструментів, які можна використати для підтримки вивчення будь-якої дисципліни, нові, що з’являються останнім часом, постійно додаються. Поряд з великою кількістю систем комп’ютерної математики (СКМ), веб-орієнтованих версій СКМ та інших засобів навчання математики зараз набувають поширення хмарні версії математичного програмного забезпечення, такі як MapleNet, веб-сервер MATLAB, WebMathematica та інші. Вдосконалення навичок використання цих інструментів стає невід'ємною частиною підготовки вчителів математики. Проаналізовано вітчизняний та зарубіжний досвід використання хмарних сервісів для формування професійних компетентностей вчителів математики. Досліджено місце CoCalc у системі засобів навчання математичних дисциплін. Розглянуто завдання вдосконалення компетентності викладачів математики за допомогою використання хмарних сервісів у процесі навчання. Серед нових форм навчання, що розвиваються разом із розповсюдженням хмарних послуг, є такі як спільне навчання, навчання на основі запитів, особистісне орієнтоване навчання. У той же час використання відповідного хмарного сервісу при вивченні якоїсь математичної дисципліни покращує засвоєння навчального матеріалу та покращує процес засвоєння знань з більшості тем. Аналіз сучасних досліджень українських вчених щодо проблеми, про яку йдеться, показує, що зараз йде прогрес щодо подальшої розробки та впровадження нових методів та методик використання хмарних сервісів у закладах вищої освіти. |
|
Publisher |
CEUR Workshop Proceedings
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/721517/1/paper41.pdf
- Shyshkina, M.P. (orcid.org/0000-0001-5569-2700 <http://orcid.org/0000-0001-5569-2700>) and Marienko, M.V. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2020) The use of the cloud services to support the math teachers training Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), 2643. pp. 690-704. ISSN 1613-0073 |
|