Record Details

Monitoring and Usage of Project Technologies in Vocational (Vocational-Technical) Education Institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721425/
10.18662/brain/11.2/86
 
Title Monitoring and Usage of Project Technologies in Vocational (Vocational-Technical) Education Institutions
Моніторинг використання проектних технологій у професійних (професійно-технічних) навчальних закладах
 
Creator Kulalaieva, Natalia
Gerliand, Tetiana
Kalenskyi, Andrii
Romanova, Hanna
Miroshnichenko, Valentyna
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article reveals the main results of the ascertaining phase of the experiment of the research project "Methodical principles of developing the project technologies for the professional training of future qualified workers of agrarian, construction and motor transport industries", which consist in the diagnostic analysis of educational project activities in the institutions of vocational (vocational-technical) education. The analysis of the responses of teaching staff of vocational (vocational-technical) education institutions conducted by the authors showed the need to facilitate their readiness to develop project technologies in the training of future qualified workers, the creation of educational and methodological support for project activities in the professional training of students, namely: developing the corresponding methodological recommendations, textbooks etc. The obtained results showed that the teachers are aware of the essence of the project activity in the training of future qualified workers, but not all of them have mastered effective methods and techniques for the application of project technology. Some contradictions were found when teachers noticed the positive influence of such technologies on students’ motivation and performance, and at the same time, they argued that these technologies are limited in use. It is determined that the rational application of educational project technologies in vocational (vocational-technical) education institutions promotes the development of the professional competence of the future qualified workers.
У статті розкриваються основні результати констатувального етапу експерименту дослідницької роботи за темою "Методичні засади розробки проектних технологій навчання для професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників аграрної, будівельної та автомобільної галузей», які полягають у діагностичному аналізі навчального проекту у закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
Аналіз відповідей педагогічних працівників професійних (професійно-технічних) закладів освіти, проведений авторами, показав необхідність сприяти їх готовності до розробки проектних технологій у навчанні майбутніх кваліфікованих працівників, створення навчально-методичної підтримки проектної діяльності з професійної підготовки, а саме: розробку відповідних методичних рекомендацій,підручників тощо. Отримані результати показали, що викладачі обізнані з суттю проектної діяльності у підготовці майбутніх кваліфікованих
робітників, але не всі вони освоїли ефективні методи і
методики застосування цих проектних технологій. Деякі суперечності були виявлені, коли викладачі помітили позитивний вплив таких технологій на мотивацію та ефективність навчанняучнів, і в той же час вони стверджували, що ці технології обмежені у використанні. Визначено, що раціональне застосування освітніх проектних технологій у професійних (професійно-технічних) навчальних закладаї сприяють розвитку професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.
 
Publisher Academia Edu Soft
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721425/1/16V_3003_BRAIN_11.2.pdf
- Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>), Gerliand, Tetiana (orcid.org/0000-0002-7991-0431 <http://orcid.org/0000-0002-7991-0431>), Kalenskyi, Andrii (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>), Romanova, Hanna (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) and Miroshnichenko, Valentyna (orcid.org/0000-0002-3931-0888 <http://orcid.org/0000-0002-3931-0888>) (2020) Monitoring and Usage of Project Technologies in Vocational (Vocational-Technical) Education Institutions BRAIN. Broad Research in Artificial Int0elligence and Neuroscience, 2 (11). pp. 243-259. ISSN 2068-0473
10.18662/brain/11.2/86
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18662/brain/11.2/86