Record Details

Управління культурним розвитком особистості в змісті підручника для керівників сфери освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721423/
http://ipvid.org.ua/products/2019_2/article.php
10.32405/2411-1309-2019-23-109
 
Title Управління культурним розвитком особистості в змісті підручника для керівників сфери освіти
Management of cultural development of personality in the contents of the textbook for education manager
Управление культурным развитием личности в содержании учебника для руководителей сферы образования
 
Creator Калініна, Л.М.
Козлов, Д.О.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито сутність загальноцивілізаційних феноменів культури та управління у їх єдності на засадах інтеграції здобутків різних галузей науки, генезис розвитку культури. Представлено структуру, форми, види культури в управлінській діяльності, доведено взаємозв’язок культури, управління й інформації та їх вплив на формування Людини культури цифрової епохи. Представлено експериментально виявлену тенденцію різноманітності застосування форм управління в сфері освіти: державно-громадське, інноваційне, адаптивне, інформаційне, ситуаційне, громадсько-державне управління, що
характеризуються домінантними видами культур, які визначають ефективність процесу управління та управління культурним розвитком особистості.
The essence of general civilizational phenomena of culture and management in their unity is revealed in the article on the basis of integration of achievements of different branches of science, genesis of development of culture, structure, forms, types of culture in manage-ment activity are shown, the interrelation of culture, management and information and their influence on the formation of a Person of the digital age culture is proved. The tendency of diversity of application of forms of management in the sphere of education, as state-public, innovative, adaptive, informational, public-state management, adaptive, situational, which are characteristic of the dominant types of cultures that determine the effectiveness of the pro-cess of management and management of cultural development, is experimentally revealed. The survey was attended by 1266 education leaders from 20 regions of Ukraine, which was 7, 3% of the total number of managers. The number of general secondary education institu-tions was 17 337 as of 2015/16. according to the Ministry of Education and Science of Ukraine. 60% of the respondents answered in the affirmative that the dominant form of management is administrative-command with bureaucratic support, dominated by authoritarian style of management in the hierarchical management vertical, low and medium level of formation of different types of cultures. As a consequence, cultural development and socialization of edu-cation recipients are not adequately met by public expectations, which negatively affects the quality of the country’s innovation progress, human development, cultural development of the individual and his or her activity.The most significant reasons include the legal discrepancy in practice of the dominant form of government in education in the civilization stage of the development of the informa-tion society in the country. A rigid hierarchical managerial vertical and a dominant administra-tive-command form of bureaucratic support were established (60% of respondents answered in the affirmative) and a dominant role-based bureaucratic organizational culture based on S.Handy’s typology based on the distribution of power and connected with it value system of the personality.
В статье раскрыта сущность общецивилизационных феноменов культуры и управления в их единстве на основе интеграции; генезис развития культуры; представлены структура, формы, виды культуры в управленческой деятельности; доказана взаимосвязь культуры, управления и информации, а также их влияние на формирование Человека культуры цифрового общества. Описана экспериментально выявленная тенденция
разнообразия применяемых в сфере образования форм управления, например, таких, как государственно-общественное, инновационное, адаптивное, ситуационное, информационное, общественно-государственное, которые характеризуют доминантные виды культур, определяющих эффективность процесса управления и управления культурным
развитием личности.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721423/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%9B_%D0%BA%D0%BE%D0%B7%D0%BB%D0%BE%D0%B2.pdf
- Калініна, Л.М. (orcid.org/0000-0003-0534-6089 <http://orcid.org/0000-0003-0534-6089>) and Козлов, Д.О. (orcid.org/0000-0003-1875-0726 <http://orcid.org/0000-0003-1875-0726>) (2019) Management of cultural development of personality in the contents of the textbook for education manager Problems of a modern textbook (23). pp. 109-122. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2019-23-109
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2019-23-109