Record Details

Теоретичні підходи до перфоманс - самоменеджменту керівника нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721418/
http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/electronic-journal-the-theory-and-methods-of-educational-management-edition-1-22-2019
 
Title Теоретичні підходи до перфоманс - самоменеджменту керівника нової української школи
theoretical approaches to performance - self-management of the leader of the new ukrainian school
 
Creator Тимошко, Г.М.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито сутність перфоманс – самоменеджменту керівника нової української школи. Визначено основні напрями його розвитку, як основи високої організаційної культури управлінської праці: тайм-менеджмент, управління саморозвитком, кар’єрний менеджмент, управління комунікаціями, стрес-менеджмент, менеджмент особистих обмежень, управління конфліктами. Обґрунтовано складові перфоманс – самоменеджменту, який мотивує управлінців до переосмислення свого професійного кредо, до уточнення своєї ролі у процесі розвитку Нової української школи, до свого професійного самовизначення в умовах реформування шкільної освіти. Сучасні тенденції реформування освіти зумовили виникнення нової управлінської філософії, що ґрунтується на мотиваційно-системному підході та особистісно - орієнтованій меті його здійснення. Дослідники розуміють під управлінням цілеспрямовану діяльність усіх суб'єктів, яка забезпечує становлення, стабілізацію, оптимальне функціонування та обов’язковий розвиток навчального закладу [1]. Якість управління педагогічним колективом зумовлюється метою освіти: формуванням вільної, демократичної, творчої, компетентної, конкурентоздатної особистості. Керівник НУШ має усвідомити роль покладеної на нього відповідальності за здійснення архіважливого завдання щодо організації освітнього процесу в школі; здійснити самооцінку здатності виконати цю роль; позиціонувати мотивацію до реалізації Концепції Нової української школи серед усіх учасників освітнього процесу. Від успішного виконання кожного чинника залежить результативність та ефективність управлінської діяльності, а значить підвищення якості шкільної освіти. Наукове осмислення проблеми самоменеджменту у вітчизняній управлінській і соціологічній літературі бере початок у середині 90-х років ХХ ст. Інтерес до цієї проблеми не випадковий. Він зумовлений логікою розвитку управлінських знань. Важливу роль у процесі підготовки як діючого, так і майбутнього керівника ЗЗСО до управління якістю освіти відіграє творча організація перфоманс – самоменеджменту, яка мотивує управлінців до переосмислення професійного кредо, до уточнення своєї ролі у процесі розвитку школи, до свого професійного самовизначення в умовах реформування шкільної освіти.
The essence of performance – self-management of the head of the new Ukrainian school is revealed in the article. The basic directions of its development are defined as the basis of high organizational culture of managerial work: time management, self-development management, career management, communication management, stress management, personal restraint management, conflict management. The components of performance - self-management, which motivates managers to rethink their professional credo, to clarify their role in the development of the New Ukrainian School, to their professional self-determination in the context of school education reform are substantiated. The current tendencies of educational reform have led to the emergence of a new managerial philosophy, which is based on a motivational and systematic approach and a personally oriented goal of its implementation. Researchers understand the purposeful activity of all subjects, which ensures the formation, stabilization, optimal functioning and obligatory development of the educational institution [1]. The quality of management of the teaching staff is determined by the purpose of education: the formation of a free, democratic, creative, competent, competitive personality. The head of the NUS should be aware of the role of responsibility for the archival task of organizing the educational process in the school; to self-assess the ability to fulfill this role; to position motivation for implementation of the New Ukrainian School Concept among all participants of the educational process. Effectiveness and effectiveness of management activities depend on the successful implementation of each factor, which means improving the quality of school education. The scientific understanding of the problem of self-management in domestic management and sociological literature dates to the mid-1990s. Interest in this problem is not accidental. It is driven by the logic of managerial knowledge development. The creative organization of performance - self-management, which motivates managers to reconsider their professional credo, to clarify their role in the process of school development, to their professional self-determination, plays an important role in the preparation of both the acting and the future head of the WSO.
 
Publisher Університет менеджменту освіти НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721418/1/68_2019_.pdf
- Тимошко, Г.М. (orcid.org/0000-0003-0996-6138 <http://orcid.org/0000-0003-0996-6138>) (2019) theoretical approaches to performance - self-management of the leader of the new ukrainian school Теорія та методика управління освітою, 1 (22). ISSN 2310-2411