Record Details

Світовий та вітчизняний досвід використання ІКТ у неформальній освіті з управління проектами співробітників ІТ компаній

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721396/
http://www.innovpedagogy.od.ua/16-2-ukr
 
Title Світовий та вітчизняний досвід використання ІКТ у неформальній освіті з управління проектами співробітників ІТ компаній
World and domestic experience in ICT using for non-formal education in the project management by employees of IT companies
 
Creator Рантюк, І.І.
Вакалюк, Тетяна Анатоліївна
 
Subject 004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Стаття присвячена одній з актуальних проблем – використанню інформаційно-комунікаційних технологій у неформальній освіті з управління проектами співробітників ІТ-компаній. Виокремлено шість ключових напрямів розвитку безперервної неформальної освіти, визначених Меморан думом про безперервну освіту Комісії Європейського Союзу: нові базові знання і навички для всіх, збільшення інвестицій у розвиток людських ресурсів, інноваційні методики навчання і вивчення, нова система оцінки отриманої освіти, розвиток наставництва і консультування, наближення освіти до місця проживання. Досліджено необхідність використання інформаційно-комунікаційних технологій у неформальній освіті ІТ-компаній, довгострокових перспектив розвитку ІТ-галузі в Україні, підходів і бази інструментів інформаційно-комунікаційних технологій, що використовуються в ІТ-компаніях країн Європи й України, базових рушіїв для стимулювання впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у неформальній освіті співробітників ІТ-компаній. Узагальнено, що передумовами необхідності використання інформаційно-комунікаційних технологій є, насамперед, потреба у швидкому засвоєнні матеріалу для підвищення компетентностей менеджерів проектів ІТ-компаній у неформальній освіті. Викладено основні вимоги до ключових компетентностей менеджерів з управління проектами ІТ-компаній. Шляхом аналізу досвіду європейських країн (Великої Британії, Нідерландів, Німеччини, Данії) окреслено цілу низку підходів до підвищення кваліфікацій співробітників ІТ-компаній із використанням широкого спектра хмарних сервісів, програмно-імітаційних комплексів, додатків та інших інформаційно-комунікаційних технологій, що вдосконалюють процес формування компетентностей менеджерів ІТ-компаній, а отже, допомагають поєднати неформальну освіту з робочим процесом спеціалістів без виникнення істотних ризиків зриву робочого процесу. Зроблено висновок про необхідність подальшого вивчення використання інформаційно-комунікаційних технологій у неформальній освіті ІТ-компаній із метою виявлення факторів ризику впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у неформальній освіті.
The 6 key messages of lifelong non-formal learning were highlighted based on the announced taking actions on lifelong learning in the Memorandum on Lifelong Learning by Commission of the European communities: New basic skills for all, more investment in human resources, innovation in teaching and learning, valuing learning, rethinking guidance and counselling, bringing learning closer to home. The article devotes to one of the topical problems – using of Information and communications technology in non-formal education for project management by employees of IT companies. In particular, the analysis was performed for the actual need in ICT using for non-formal education, long-term prospective of the IT area growth investigated. Key approaches and tooling-base which are in use by IT companies in the European countries and Ukraine were researched and based on those key drivers for stimulating of introduction of ICT usage in nonformal education of IT companies were highlighted. It was generalized that key prerequisites for ICT using belong to the critical need in the fast learning process arranging which is in fact aims increasing of project managers competences and skills in the IT companies while running of non-formal education. These are required in the high-technological IT area especially considering the high workload pressure for employees of IT companies. Based on the performed analysis of experience from the European countries (Great Britain, Netherlands, Germany, Denmark) the wide range of approaches for development of employees’ competences was researched, such as using of cloud services, programs, simulations, applications and other information and communications technology which seriously improves building of the expertise of the project managers in IT companies and helps with the successful joining of educational and working processes of the IT companies without serious risks for working process. The need to continue of deep research in area of ICT using in non-formal education was concluded. It is going to aim for observing of potential risks from the ICT introduction in non-formal education in IT companies and determining of the factors which might lead to its successful using in IT companies of Ukraine.
 
Publisher ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721396/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%8E%D0%BA_%D0%92%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BA_v1.6.pdf
- Рантюк, І.І. (orcid.org/0000-0002-3607-9676 <http://orcid.org/0000-0002-3607-9676>) and Вакалюк, Тетяна Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) (2019) World and domestic experience in ICT using for non-formal education in the project management by employees of IT companies Інноваційна педагогіка, 2 (16). pp. 172-177. ISSN 2663-6093