Record Details

Україна під «новою парасолькою грамотності»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721413/
10.37026/2520-6427-2020-102-2-55-59
 
Title Україна під «новою парасолькою грамотності»
Ukraine under the «new literacy umbrella»
 
Creator Бондаренко, Неллі Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
8 Language. Linguistics. Literature
 
Description У статті відстежено трансформацію традиційного поняття «грамотність», зумовлену стрімким розвитком надсучасних технологій та урізноманітненням способів передачі інформації. Акцентовано на актуальності формування здатності вільно переходити з однієї знакової системи на іншу, розпізнавати, оцінювати, інтерпретувати й перекодовувати за потреби інформаційні структури. Окреслено, обґрунтовано й по-сучасному інтерпретовано розширене категорійне поле новітньої грамотності, об’єднане під «новою парасолькою грамотності», а також накреслено шляхи її формування.
The article describes the transformation of the traditional concept of «literacy». The transformation is due to the rapid development of modern technology and the total digitalization of society. Differentiation of various types of activities takes place and there is a significant difference in the interaction of the digital generation with the online environment. There is a growing need for the use of modern storage media and the latest information and communication technologies. The methods of transmitting information are becoming diverse, because the requirements for current students are increasing.
The author focuses on the relevance of the formation of pupils' ability to freely switch from one sign system to another, to recognize, evaluate, interpret and transcode information structures, if necessary.
The author interprets the concept of «literacy» in a modern way, defining the novelty, which lies in the heterogeneity of the educational information space. Active stay and activity in the educational information space requires universal basic personality traits, other criteria for evaluating these qualities, as well as multiple multimodal multifaceted and multidimensional literacy. The article describes the range of problems in the field of new literacy; in particular, it concerns disagreements between offline and online formats and reading contexts, a combination of relevant options, mastering specific reading strategies, and the like.
In the article, the author specifies the expansion of categories related to new literacy. A certain group of categories included concepts that were combined under the new umbrella of literacy: information, media literacy, media competence, media education, (audio) visual literacy, computer literacy, information literacy, information and communication literacy and the like.
In the article, the author considers all the components of the new literacy; designs ways to increase pupils’ literacy compares aspects of Ukrainian and foreign terminological systems; raises the question of adaptation and the context of borrowing for the Ukrainian terminological system; characterizes research and the introduction of new literacy in the educational process of the New Ukrainian School.
 
Publisher ТзОВ «Гедеон-Прінт»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721413/1/BNV%202020%20%20%282%29%20NPD.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) (2020) Ukraine under the «new literacy umbrella» Нова педагогічна думка, 2 (120). pp. 55-59. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2020-102-2-55-59
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37026/2520-6427-2020-102-2-55-59