Record Details

Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721363/
https://ijpint.com/resources/html/article/details?id=196462
10.5604/01.3001.0013.6847
 
Title Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development
Дуальна форма навчання як інструмент забезпечення освіти для сталого розвитку
 
Creator Kulalaieva, Natalia
Leu, Snizhana
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article substantiates the necessity of introducing the dual education elements into professional training of future specialists. They are listed. As a result of the SWOT analysis for the following process it was defined its strengths (VET regulation by principles of a market economy, increased demand in the labour market for dual education graduates, VET quality corresponded to employers’ requirements; close cooperation between government and business-sector for VET issues; mutually beneficial VET for the state, enterprises and VET institutions; increasing students’ motivation to learning; increasing the prestige of VET) and weak (lack of legal support for dual form of education; imperfection and obsolescence of the material and technical base of P(V)E institutions; insufficient readiness of teachers to introduce dual form of education; the difficulty of finding appropriate enterprises and setting agreements with employers; employers’ reluctance to enter into agreements with students at the beginning of their training; significant time and financial costs for updating the technological park of P(V)E institution ; the need for special psychological and pedagogical training of mentors, instructors – production workers; imperfection of mechanisms for implementing multichannel financing of VET). The questions concerning the dual education system in Ukraine were studied by scientists: N. Abashkina, V. Anischenko, I. Boychevska, T. Kozak, N. Nychkalo, V. Radkevych and others. It is shown that the dual form of education can be a tool for providing education for the sustainable development of society. The features of the dual form of education in Ukraine are analyzed: strengthening the practical component of VET; intellectualization and individualization of VET; the implementation of VET in a real production environment; development of social partnership in VET institution; conformity of VET in VET institution with the regional infrastructure; mentor system introduction; creating innovative educational and production environment for VET. The organizational basis for VET education introduction in P(V)E institutions is given to ensure sustainable the development of society.
У статті обґрунтовано необхідність упровадження в професійну підготовку майбутніх фахівців елементів дуальної форми навчання. Наведено ці елементи. У результаті здійсненого SWOT-аналізу впровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників визначено його сильні (регулювання професійного навчання принципами ринкової економіки; зростання попиту на ринку праці на випускників, які навчалися за дуальною формою; відповідність якості професійної підготовки вимогам роботодавців; тісна співпрацю між урядом та бізнес-спільною з питань професійної освіти і навчання; взаємовигода для держави, підприємств, закладів професійної (професійно-технічної) освіти та учнів; посилення мотивації учнів до навчання; підвищення престижу професійної освіти) та слабкі (відсутність нормативно-правового забезпечення дуальної форми навчання; недосконалість і застарілість матеріально-технічної бази закладів професійної (професійно-технічної) освіти; недостатня готовність педагогічних працівників до запровадження дуальної форми навчання; складність пошуку відповідних підприємств і укладання угод з роботодавцями; небажання роботодавців укладати угоди з учнями на початку їхнього навчання; значні часові та фінансові витрати для оновлення технологічного парку закладу професійної (професійно-технічної) освіти; необхідність спеціальної психолого-педагогічної підготовки наставників, інструкторів – виробничників; недосконалість механізмів реалізації багатоканального фінансування професійної освіти) сторони. Питання, що стосуються дуальної системи навчання в Україні, вивчали науковці: Н. Абашкіна, В. Аніщенко, І. Бойчевська, Т. Козак, Н. Ничкало, В. Радкевич та ін.
Показано, що дуальна форма навчання може бути інструментом забезпечення освіти для сталого розвитку суспільства. Проаналізовано особливості дуальної форми навчання в Україні: посилення практичної складової професійної підготовки; інтелектуалізація та індивідуалізація професійного навчання; здійснення професійного навчання в умовах реального виробництва; розвиток соціального партнерства в закладі професійної (професійно-технічної) освіти; відповідність професійної підготовки в закладі професійної (професійно-технічної) освіти регіональній інфраструктурі; запровадження системи наставників; створення інноваційного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти. Наведено організаційні засади впровадження дуальної форми навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти для забезпечення сталого розвитку суспільства.
 
Publisher The Maria Grzegorzewska University
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721363/1/Dual%20education_IJPINT.pdf
- Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Leu, Snizhana (orcid.org/0000-0001-8616-1005 <http://orcid.org/0000-0001-8616-1005>) (2019) Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 2 (6). pp. 104-115. ISSN 2392-0092
10.5604/01.3001.0013.6847
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5604/01.3001.0013.6847