Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/721363/
https://ijpint.com/resources/html/article/details?id=196462 10.5604/01.3001.0013.6847 |
|
Title |
Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development
Дуальна форма навчання як інструмент забезпечення освіти для сталого розвитку |
|
Creator |
Kulalaieva, Natalia
Leu, Snizhana |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
The article substantiates the necessity of introducing the dual education elements into professional training of future specialists. They are listed. As a result of the SWOT analysis for the following process it was defined its strengths (VET regulation by principles of a market economy, increased demand in the labour market for dual education graduates, VET quality corresponded to employers’ requirements; close cooperation between government and business-sector for VET issues; mutually beneficial VET for the state, enterprises and VET institutions; increasing students’ motivation to learning; increasing the prestige of VET) and weak (lack of legal support for dual form of education; imperfection and obsolescence of the material and technical base of P(V)E institutions; insufficient readiness of teachers to introduce dual form of education; the difficulty of finding appropriate enterprises and setting agreements with employers; employers’ reluctance to enter into agreements with students at the beginning of their training; significant time and financial costs for updating the technological park of P(V)E institution ; the need for special psychological and pedagogical training of mentors, instructors – production workers; imperfection of mechanisms for implementing multichannel financing of VET). The questions concerning the dual education system in Ukraine were studied by scientists: N. Abashkina, V. Anischenko, I. Boychevska, T. Kozak, N. Nychkalo, V. Radkevych and others. It is shown that the dual form of education can be a tool for providing education for the sustainable development of society. The features of the dual form of education in Ukraine are analyzed: strengthening the practical component of VET; intellectualization and individualization of VET; the implementation of VET in a real production environment; development of social partnership in VET institution; conformity of VET in VET institution with the regional infrastructure; mentor system introduction; creating innovative educational and production environment for VET. The organizational basis for VET education introduction in P(V)E institutions is given to ensure sustainable the development of society.
У статті обґрунтовано необхідність упровадження в професійну підготовку майбутніх фахівців елементів дуальної форми навчання. Наведено ці елементи. У результаті здійсненого SWOT-аналізу впровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників визначено його сильні (регулювання професійного навчання принципами ринкової економіки; зростання попиту на ринку праці на випускників, які навчалися за дуальною формою; відповідність якості професійної підготовки вимогам роботодавців; тісна співпрацю між урядом та бізнес-спільною з питань професійної освіти і навчання; взаємовигода для держави, підприємств, закладів професійної (професійно-технічної) освіти та учнів; посилення мотивації учнів до навчання; підвищення престижу професійної освіти) та слабкі (відсутність нормативно-правового забезпечення дуальної форми навчання; недосконалість і застарілість матеріально-технічної бази закладів професійної (професійно-технічної) освіти; недостатня готовність педагогічних працівників до запровадження дуальної форми навчання; складність пошуку відповідних підприємств і укладання угод з роботодавцями; небажання роботодавців укладати угоди з учнями на початку їхнього навчання; значні часові та фінансові витрати для оновлення технологічного парку закладу професійної (професійно-технічної) освіти; необхідність спеціальної психолого-педагогічної підготовки наставників, інструкторів – виробничників; недосконалість механізмів реалізації багатоканального фінансування професійної освіти) сторони. Питання, що стосуються дуальної системи навчання в Україні, вивчали науковці: Н. Абашкіна, В. Аніщенко, І. Бойчевська, Т. Козак, Н. Ничкало, В. Радкевич та ін. Показано, що дуальна форма навчання може бути інструментом забезпечення освіти для сталого розвитку суспільства. Проаналізовано особливості дуальної форми навчання в Україні: посилення практичної складової професійної підготовки; інтелектуалізація та індивідуалізація професійного навчання; здійснення професійного навчання в умовах реального виробництва; розвиток соціального партнерства в закладі професійної (професійно-технічної) освіти; відповідність професійної підготовки в закладі професійної (професійно-технічної) освіти регіональній інфраструктурі; запровадження системи наставників; створення інноваційного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти. Наведено організаційні засади впровадження дуальної форми навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти для забезпечення сталого розвитку суспільства. |
|
Publisher |
The Maria Grzegorzewska University
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/721363/1/Dual%20education_IJPINT.pdf
- Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Leu, Snizhana (orcid.org/0000-0001-8616-1005 <http://orcid.org/0000-0001-8616-1005>) (2019) Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 2 (6). pp. 104-115. ISSN 2392-0092 10.5604/01.3001.0013.6847 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.5604/01.3001.0013.6847
|
|