Record Details

Work-based learning involving the dual education elements

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718474/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/68
 
Title Work-based learning involving the dual education elements
Навчання на засадах продуктивної діяльності з використанням елементів дуальної форми здобуття освіти
 
Creator Kulalaieva, Natalia
Leu, Snizhana
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article analyses the dual education capacity for implementing work-based learning (WBL) for future skilled workers in order to improve the quality and enhance their professional training practice orientation. It is emphasised on information accumulating in the national scientific-pedagogical dimension on dual education elements introducing into future skilled workers professional training. Therefore, the appropriate issues on relevance, expediency, perspective and necessity are actively studied. It is noted that dual education applying is to create real production situations, assure cooperation of students and experienced mentors from enterprises, and demonstrate students’ autonomy and initiative in the workplace. It also represents the students’ involvement into professional culture and their professional identity, recruitment possibility for the youth of appropriate qualification, strengthening the practical component of professional (vocational) education (P(V)E) system, etc.
It provides characteristics for WBL activities and its main forms: work experience, traineeship, work-shadowing, mentoring, apprenticeship, cooperative learning, partnership-based learning, internship or work placement.
The article envisages WBL opportunities in terms of dual education elements implementing. They are the following: 11) vocational training as a means of achieving economic, social and individual goals; 2) vocational training as a task to be carried out in partnership between the government and the business community; 3) joint funding of vocational training; 4) social acceptance of vocational training, the main objective of vocational training; 5) to produce skilled workers with flexible qualifications who are mobile and capable of working in their chosen fields; 6) alternating learning situations in accordance with the dual principle; 7) qualifications of teachers and training personnel; 8) codifying quality standards; 9) balance between standardization and flexibility; 10) complementary programs run by schools or non-business entities; 11) creating a solid basis for decisions and design.
У статті проаналізовано можливості дуальної форми здобуття освіти як способу реалізації навчання на засадах продуктивної діяльності майбутніх кваліфікованих робітників для поліпшення якості та посилення практико орієнтованості їхньої професійної підготовки. Підкреслено, що у вітчизняному науково-педагогічному просторі відбувається накопичення інформації щодо впровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників, а тому активно досліджуються питання актуальності, доцільності, перспективності та необхідності його запровадження. Зазначено, що важливість застосування дуальної форми здобуття освіти полягає у: створенні реальних виробничих ситуацій; співпраці учнів з досвідченими наставниками з підприємств; прояві учнями самостійності та ініціативності на робочому місці; долучені учнів до професійної культури та усвідомленні ними професійної ідентичності; можливості поповнення кадрового складу підприємств молодими робітниками відповідної кваліфікації; посиленні практичної складової системи професійної (професійно-технічної) освіти тощо.
Охарактеризовано особливості навчання на засадах продуктивної діяльності (work-based learning) та його основні види: досвід роботи (work experience); стажування (traineeship); наставництво (work-shadowing); менторство (mentoring рідше mentorship); учнівство (apprenticeship); кооперативне навчання (co-operative); навчання через партнерство (partnership); виробнича практика/навчання (internship чи work-placement).
Показано можливості для реалізації навчання на засадах продуктивної діяльності (work-based learning) через упровадження таких елементів дуальної освіти, як: тривимірне призначення системи професійної освіти (економічні, соціальні, індивідуальні цілі); професійне навчання здійснюється в партнерстві між урядом і бізнес-спільнотою; багатоканальне фінансування; соціальне визнання професійної освіти; підготовка мобільних робітничих кадрів; навчання в реальних умовах робітничого середовища; систематичне підвищення кваліфікації педагогічних працівників навчальних закладів та наставників, інструкторів з підприємств; кодифікація стандартів професійної освіти; універсальність та оптимальний зміст стандартів; різноманітні додаткові програми для навчання за дуальною формою; організаційний, науковий та методичний супровід професійної освіти.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718474/1/document.pdf
- Kulalaieva, Natalia (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Leu, Snizhana (orcid.org/0000-0001-8616-1005 <http://orcid.org/0000-0001-8616-1005>) (2019) Work-based learning involving the dual education elements Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (18). pp. 162-168. ISSN 2223-5752