Record Details

Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721142/
10.31489/2020Ch2/122-131
 
Title Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university
Групова навчальна діяльність як умова реалізації компетентнісного підходу в навчанні неорганічної хімії студентів університету
Групповая учебная деятельность как условие реализации компетентностного подхода в обучении неорганической химии студентов университета
 
Creator Korshevniuk, T.
Yaroshenko, O.G.
Blazhko, O.A.
Blazhko, A.V.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
54 Chemistry.
 
Description The article presents the results of experimental testing the effectiveness of group learning activities of students at Inorganic Chemistry laboratory classes. The future teachers had their classes according to a technique based on research paper analysis findings with due account for practice of implementing the concept of group educational activity of senior pupils in Ukraine. The following issues were briefly addressed: special aspects of activities performed by group learning individuals; educational result of inorganic chemistry students presented in the form of general and special (occupational and subject) competences; preparation and order of laboratory classes for small groups of students as subjects. The order, course and results of the pedagogical experiment are presented. The results suggest that using the students' group learning activities is an effective tool for implementation of the competence-based approach to inorganic chemistry educational process, which contributes to lining-up the order and course of inorganic chemistry laboratory practicals. We wish to make a point that using group learning for actualization of the competence-based approach to learning chemistry of students requires certain methodological training of the faculty.
У статті наведено результати експериментальної перевірки ефективності групової навчальної діяльності студентів університету у процесі вивчення неорганічної хімії. Експериментальне навчання здійснювалося за технологією, обґрунтованої з урахуванням даних аналізу наукових праць і сформованої в Україні практики реалізації концепції групової навчальної діяльності школярів. Технологією групового навчання студентів передбачено отримання освітніх результатів у вигляді загальних і спеціальних (професійних, предметних) компетентностей. Стисло описані підготовка і проведення лабораторних занять з неорганічної хімії, суб’єктами яких виступають малі навчальні групи студентів. Розкрито особливості діяльності групових суб’єктів навчання на лабораторних заняттях з навчальної дисципліни «Неорганічна хімія» у педагогічному університеті. Подано організацію і хід проведеного педагогічного експерименту. Основний висновок, зроблений на основі отриманих результатів, - використання групової навчальної діяльності студентів університету є ефективною умовою реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі з неорганічної хімії. Навчання малими групами оптимізує організацію і проведення занять з неорганічної хімії, позитивно впливає на формування професійних компетентностей студентів. Зазначено, що використання групового навчання з метою реалізації компетентнісного підходу в хімічній освіті студентів потребує від науково-педагогічних працівників певної методичної підготовки.
В статье приведены результаты экспериментальной проверки эффективности групповой учебной деятельности студентов университета в процессе изучения неорганической химии. Экспериментальное обучение осуществлялось по технологии, обоснованной с учетом данных анализа научных работ и сложившейся в Украине практики реализации концепции групповой учебной деятельности школьников. Технологией группового обучения студентов предусмотрено получение образовательных результатов в виде общих и специальных (профессиональных, предметных) компетентностей. Кратко описаны подготовка и проведение лабораторных занятий по неорганической химии, субъектами которых являются малые группы студентов. Раскрыты особенности деятельности групповых субъектов обучения на лабораторных занятиях по учебной дисциплине «Неорганическая химия» в педагогическом университете. Представлены организация, ход и результаты проведенного педагогического эксперимента. Основной вывод, сделанный на основе полученных результатов, использование групповой учебной деятельности студентов университета является эффективным условием реализации компетентностного подхода в образовательном процессе по неорганической химии. Обучение малыми группами оптимизирует организацию и проведение занятий по неорганической химии, положительно сказывается на формировании профессиональных компетентностей студентов. Сделан также вывод о целесообразности систематического использования групповой учебной деятельности соискателей высшего образования на лабораторных занятиях по другим учебным дисциплинам. Отмечено, что использование группового обучения с целью реализации компетентностного подхода в химическом образовании студентов требует от научно-педагогических работников определенной методической подготовки.
 
Publisher Атындағы ҚарМУ Букетова
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721142/1/2020_chemistry_2_98_2020-pages-122-131.pdf
- Korshevniuk, T. (orcid.org/0000-0003-0430-5808 <http://orcid.org/0000-0003-0430-5808>), Yaroshenko, O.G., Blazhko, O.A. and Blazhko, A.V. (2020) Group learning activities as a condition of implementing competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university Bulletin of the Karaganda university, 2 (98). pp. 122-131. ISSN 2518-718Х
10.31489/2020Ch2/122-131
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31489/2020Ch2/122-131