Record Details

Характеристика моделі системи управління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту Республіки Польща та її структурних компонентів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721260/
10.31435/rsglobal_sr/01072018/5899
 
Title Характеристика моделі системи управління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту Республіки Польща та її структурних компонентів
Characteristics of the management system model of professional growth among teachers of the management departments in the Republic of Poland and its structural components
 
Creator Androshchuk, Iryna
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Підвищення професійних вимог до викладачів, посилення конкуренції на ринку освітніх послуг, використання найсучасніших технологій освітньої діяльності, зміни у ресурсному забезпеченні зумовлюють необхідність постійного вдосконалення професійної діяльності викладача та її адаптації до вимог сучасного суспільства. Вагому роль у вирішенні даних питань відіграє система управління професійним розвитком викладача закладу вищої освіти як цілеспрямовано організована взаємодія суб’єктів освітнього процесу. Встановлено, що такими суб’єктами є викладач, завідувач кафедри, декан факультету, директор інституту, ректорат університету. Для забезпечення ефективності діяльності системи управління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту Республіки Польща пропонуємо розглядати професійний розвиток викладачів у взаємозв’язку з побудовою індивідуальних стратегій розвитку на основі стратегій розвитку кафедр менеджменту, економічних факультетів, інститутів і університетів.
The severization of the professional requirements for teachers, fiercer competition in the market of educational services, the usage of the most advanced technologies of educational activity and changes in resource provision define the necessity continuous improvement of the teacher professional activity and its adaptation to the requirements of modern society. A significant role is played by the system of the teacher professional growth of higher educational institution in solving these issues as the purposefully organized interaction of subjects within the educational process. Such subjects are established to be teacher, head of department, dean, director of the institute, rector of the university. The teacher professional growth is offered to be considered in concern with the construction of individual development strategies based on the development strategies of management departments, economics faculties, institutes and universities in order to ensure the effectiveness of the system professional growth among teaches of management departments in the Republic of Poland. The above-mentioned concept is the grounds for the proposed model of the Management System of Professional Growth among Teachers of Departments of Management Universities in the Republic of Poland. This model contains four components as target, theoretical and methodological, technological and effective and reflexive. The development of university strategies is underway based on PEST-, SWOT- analyzes and Strategies for Development of the Higher Education in the Republic of Poland until 2020. The teacher professional growth is one of important sections within these strategies. This depends on that the teacher provides quality of education and its professional growth improves this quality. Therefore one of the priority targets of each university is to increase the professional competence of teachers in order to improve the quality of education in the institution. Special organizational and pedagogical conditions were proposed to solve the problems. Such a system was found within the framework of the research to increase the professional level among teachers of departments and therefore the quality of higher education in the Republic of Poland.
 
Publisher RS Global
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721260/1/CHARACTERISTICS_OF_THE_MANAGEMENT_SYSTEM.pdf
- Androshchuk, Iryna (orcid.org/0000-0002-3557-793X <http://orcid.org/0000-0002-3557-793X>) (2018) Characteristics of the management system model of professional growth among teachers of the management departments in the Republic of Poland and its structural components Science Review, 6 (13). pp. 20-25. ISSN 2544-9346
10.31435/rsglobal_sr/01072018/5899
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31435/rsglobal_sr/01072018/5899